woensdag 18 oktober 2017

Afspraak is helaas geen afspraak

De kogel is door de kerk, in het programma van eisen voor een nieuw te bouwen overdekt zwembad en het in stand houden van aquapark De Zandstuve in de huidige configuratie, wordt niet langer vastgehouden aan het vastgestelde maximale budget van 645.000 euro. De gemeenteraad was hier officieel echter niet eerder van op de hoogte gebracht. In het debat van dinsdag 17 oktober 2017 kwam deze aap dus uit de mouw. Ik heb mij namens mijn partij in dit debat gericht op het belang van het nakomen van gemaakte afspraken in relatie tot de politieke geloofwaardigheid. Ik heb bewust gekozen mij te houden aan met name de inhoudelijke beoordeling van de feiten. 

De feiten:

Er wordt vanaf 1 januari 2017 een indexering toegepast van 2.5 %, dus als het zwembad wordt opgeleverd in 2020 spreken we niet over 645.000,= maar al over 712.000 per jaar. Op 20 december 2016 is in het raadsvoorstel echter opnieuw het bedrag van 645.000 euro opgenomen en ook nu werd in dit voorstel met geen woord over indexering gesproken. Ook zijn hiervoor geen bedragen opgenomen in de programmabegroting 2018 en ook niet in de meerjarenbegroting van 2020. De raad heeft in dit soort gevallen het budgetrecht en heeft over deze indexering dus geen besluit genomen en daarom is wat mij betreft een indexering niet aan de orde. Mag je dan verwachten dat een exploitant het bijvoorbeeld 20 jaar lang met eenzelfde exploitatiebijdrage gaat doen? Nee natuurlijk niet, maar dat moet je dan wel regelen op de manier zoals we dit met elkaar hebben afgesproken. Wethouder van Abbema gaf nog aan dat indexering heel gebruikelijk is in Twenterand, ik stel voor dat ze dit maar even moet gaan navragen bij onze grote subsidienemers.

Om de risico’s voor een mogelijk geïnteresseerde exploitant terug te brengen, wil het college nu plotseling het groot onderhoud bij de gemeente laten. Als je alle risico’s echter bij een exploitant wegneemt, komt er op enig moment beslist wel een marktpartij die wil instappen. Over deze creatieve wijze van privatiseren is echter wederom nooit eerder gesproken, ook niet op 20 december 2016 en ook niet ten tijde van de privatisering van zwembad de Groene Jager, dus hoezo gelijke monniken, gelijke kappen? Als dit groot onderhoud dan zo risicovol is, over welke bedragen hebben we het dan en waarom moet de gemeenschap hiervoor dan opdraaien? Dit is wel een heel vreemde vorm van privatiseren. 

Voor het zwembad is 5000 m2 grond nodig, het college is echter een koopovereenkomst aangegaan voor in totaal 20.000 m2. Maar liefst vier keer zoveel als noodzakelijk is en ook deze aankoop is de raad vooraf niet ter besluitvorming voorgelegd, terwijl  er op 7 februari 2017 toch echt een amendement, ingediend door CDA, CU, SGP en last but not least de VVD  werd aangenomen dat dit soort transacties de raad voorafgaand aan een aankoop wel degelijk ter besluitvorming dient te worden voorgelegd.  De verantwoordelijk wethouder Jan-Herman Scholten gaf als verklaring 'Dat je dit soms hebt met onderhandelingen.' Ik stel voor dat we deze wethouder voortaan maar niet meer moeten laten onderhandelen voor rekening en risico van de gemeenschap. Ik vraag mij ook af of hij thuis de boodschappen wel mag doen?  De opsteller van dit amendement schijnt er achteraf een andere bedoeling mee te hebben gehad, maar voor mij is de tekst heel duidelijk en niet voor tweeërlei uitleg vatbaar. Overigens dank ik de heer Smelt voor zijn uitgesproken compliment:  ‘De heer Walraven is een meester in het formuleren van zinnen.’ Dit soort kwaliteiten komen natuurlijk altijd goed van pas in debatten. Overigens heb ik Gerjan eerder ook wel eens een meester genoemd, maar daar doelde ik meer op een schoolmeester. 

Ik heb het gezien mijn beperkte spreektijd van 5 minuten niet gehad over de onjuiste aanname’s en onderbouwingen om te komen tot dit bedrag van 645.000 euro en ook niet over de frictiekosten van 476.000 euro. Daar valt echter ook nog voldoende over te zeggen en ik ben benieuwd welk bedrag aan frictiekosten er nu wordt toegerekend aan de afdeling groot onderhoud die nu immers bij de gemeente blijft?
De stichting Aquapark De Zandstuve wil op het gebied van exploitatie en beheer, binnen de door de gemeenteraad gestelde financiële kaders, helemaal geen verantwoordelijkheden overnemen. Dit uitgangspunt is bovendien schriftelijk vastgelegd door zowel de gemeente als de Stichting. De wethouder geeft dit nu ook toe, terwijl zij tot voor kort dit toch echt nog als een mogelijkheid zag.

De hele procedure heeft inmiddels al meer dan 800.000 euro gekost. Het programma van eisen is nog niet eens klaar en de aanvragen zijn ondanks de toezegging van de wethouder dus nog steeds de deur niet uit. Overigens bleek uit de bijdrage van inspreker mevrouw Harmsen van Stichting de Klup dat de communicatie over de kans op een doelgroepenbad met de betrokken instanties kennelijk niet naar behoren is verlopen.  Deze kans is overigens vrijwel nihil met als gevolg een geëmotioneerde reactie van deze betrokken inspreker. Nu geeft de wethouder aan dat dit programma van eisen en de aanvraag richting de marktpartijen pas half november 2017 zal gaan plaatsvinden en dat betekent volgens mij ook automatisch dat het besluit over zwemmen in Twenterand pas na de verkiezingen zal plaatsvinden en de nieuwe raad hierover dus aan zet is. Ondanks dat de marktpartijen kunnen uitgaan van een hogere exploitatiebijdrage van de gemeente, gaan de coalitiepartijen er kennelijk nog steeds van uit dat de 645.000 euro gehaald gaat worden. Zou er dan een marktpartij bestaan die aangeeft genoegen te nemen met een lagere bijdrage dan aangeboden wordt? 

Als onderdeel van deze gemeenteraad betreur ik zeer dat we niet in staat zijn dit besluit in deze raadsperiode te nemen. We hebben ons zelf danig in de nesten gewerkt door om politieke redenen plotseling het voorliggende voorstel over Vriezenveen Zuid van tafel te halen en met een voorstel over Vriezenveen Noord te komen. Saillant detail is dat twee van de kikkers die binnen de coalitiepartijen in de kruiwagen moesten worden gehouden, geen zitting meer krijgen in de nieuwe raad. Hoewel de VVD zeker ook grote kansen zag voor een overkapping van het 50 meter bad in Vroomshoop bleek er alleen draagvlak te zijn voor een overdekt zwembad in Vriezenveen. Als we dus in juni 2016 hadden gekozen voor Vriezenveen Zuid, hadden we niet alleen geprofiteerd van een markt die nog gretig was, waren we nu al aan het bouwen geweest binnen het budget, was de kans op een extra doelgroepenbad groter geweest en hadden we dit dossier als raad in deze periode ook eindelijk af kunnen sluiten. We hebben echter als raad gefaald door het politieke ego boven de politieke ratio te stellen en dat betreur ik zeer. Ondanks alle mooie en duidelijke afspraken van de wethouder en de coalitiepartijen is nu duidelijk dat 645.000 euro en geen cent meer, niet wordt nagekomen en dat is slecht voor de geloofwaardigheid van de politiek. Wat mij betreft is dit een dieptepunt voor de lokale politiek in Twenterand en moeten we ons hiervoor diep schamen, al is dit in mijn geval zeer beslist alleen plaatsvervangend.  




Geen opmerkingen:

Een reactie posten