De kogel is door de kerk, in het programma van eisen voor
een nieuw te bouwen overdekt zwembad en het in stand houden van aquapark De
Zandstuve in de huidige configuratie, wordt niet langer vastgehouden aan het
vastgestelde maximale budget van 645.000 euro. De gemeenteraad was hier officieel echter niet eerder van op de hoogte gebracht. In het debat van dinsdag 17 oktober 2017
kwam deze aap dus uit de mouw. Ik heb mij namens mijn partij in dit debat gericht op het belang van het nakomen van
gemaakte afspraken in relatie tot de politieke geloofwaardigheid. Ik heb bewust
gekozen mij te houden aan met name de inhoudelijke beoordeling van de feiten.
De feiten:
Er wordt vanaf 1
januari 2017 een indexering toegepast van 2.5 %, dus als het zwembad wordt
opgeleverd in 2020 spreken we niet over 645.000,= maar al over 712.000 per
jaar. Op 20 december 2016 is in het raadsvoorstel echter opnieuw het bedrag van
645.000 euro opgenomen en ook nu werd in dit voorstel met geen woord over
indexering gesproken. Ook zijn hiervoor geen bedragen opgenomen in de programmabegroting
2018 en ook niet in de meerjarenbegroting van 2020. De raad heeft in dit soort
gevallen het budgetrecht en heeft over deze indexering dus geen besluit genomen
en daarom is wat mij betreft een indexering niet aan de orde. Mag je dan
verwachten dat een exploitant het bijvoorbeeld 20 jaar lang met eenzelfde
exploitatiebijdrage gaat doen? Nee natuurlijk niet, maar dat moet je dan wel
regelen op de manier zoals we dit met elkaar hebben afgesproken. Wethouder van Abbema gaf nog aan dat indexering heel gebruikelijk is in Twenterand, ik stel voor dat
ze dit maar even moet gaan navragen bij onze grote subsidienemers.
Om de risico’s voor
een mogelijk geïnteresseerde exploitant terug te brengen, wil het college nu
plotseling het groot onderhoud bij de gemeente laten. Als je alle risico’s
echter bij een exploitant wegneemt, komt er op enig moment beslist wel een
marktpartij die wil instappen. Over deze creatieve wijze van privatiseren is echter
wederom nooit eerder gesproken, ook niet op 20 december 2016 en ook niet ten
tijde van de privatisering van zwembad de Groene Jager, dus hoezo gelijke
monniken, gelijke kappen? Als dit groot onderhoud dan zo risicovol is, over welke bedragen hebben we het dan en waarom moet de gemeenschap hiervoor dan opdraaien? Dit is wel een heel vreemde vorm van privatiseren.
Voor het zwembad is 5000 m2 grond nodig, het
college is echter een koopovereenkomst aangegaan voor in totaal 20.000 m2 . Maar liefst
vier keer zoveel als noodzakelijk is en ook deze aankoop is de raad vooraf niet
ter besluitvorming voorgelegd, terwijl
er op 7 februari 2017 toch echt een amendement, ingediend door CDA, CU,
SGP en last but not least de VVD werd aangenomen
dat dit soort transacties de raad voorafgaand aan een aankoop wel degelijk ter
besluitvorming dient te worden voorgelegd. De verantwoordelijk wethouder Jan-Herman Scholten gaf als verklaring 'Dat je dit soms hebt met onderhandelingen.' Ik stel voor dat we deze wethouder voortaan maar niet meer moeten laten onderhandelen voor rekening en risico van de gemeenschap. Ik vraag mij ook af of hij thuis de boodschappen wel mag doen? De opsteller van dit amendement schijnt er achteraf een andere bedoeling
mee te hebben gehad, maar voor mij is de tekst heel duidelijk en niet voor tweeërlei
uitleg vatbaar. Overigens dank ik de heer Smelt voor zijn uitgesproken compliment: ‘De heer Walraven is een meester in het
formuleren van zinnen.’ Dit soort kwaliteiten komen natuurlijk altijd goed van pas in debatten. Overigens heb ik Gerjan eerder ook wel eens een meester genoemd, maar daar doelde ik meer op een schoolmeester.
Ik heb het gezien
mijn beperkte spreektijd van 5 minuten niet gehad over de onjuiste aanname’s en
onderbouwingen om te komen tot dit bedrag van 645.000 euro en ook niet over de
frictiekosten van 476.000 euro. Daar valt echter ook nog voldoende over te zeggen
en ik ben benieuwd welk bedrag aan frictiekosten er nu wordt toegerekend aan de
afdeling groot onderhoud die nu immers bij de gemeente blijft?
De stichting Aquapark
De Zandstuve wil op het gebied van exploitatie en beheer, binnen de door de
gemeenteraad gestelde financiële kaders, helemaal geen verantwoordelijkheden
overnemen. Dit uitgangspunt is bovendien schriftelijk vastgelegd door zowel de
gemeente als de Stichting. De wethouder geeft dit nu ook toe, terwijl zij tot
voor kort dit toch echt nog als een mogelijkheid zag.
De hele procedure
heeft inmiddels al meer dan 800.000 euro gekost. Het programma van eisen is nog
niet eens klaar en de aanvragen zijn ondanks de toezegging van de wethouder dus nog steeds de deur niet uit. Overigens bleek uit de bijdrage van inspreker mevrouw Harmsen van Stichting de Klup dat de communicatie over de kans op een doelgroepenbad met de betrokken instanties kennelijk niet naar behoren is verlopen. Deze kans is overigens vrijwel nihil met als gevolg een geëmotioneerde reactie van deze betrokken inspreker. Nu geeft de wethouder aan dat dit programma van eisen en de aanvraag richting de marktpartijen pas half november 2017 zal gaan plaatsvinden en dat betekent volgens mij ook automatisch dat het besluit over
zwemmen in Twenterand pas na de verkiezingen zal plaatsvinden en de nieuwe raad
hierover dus aan zet is. Ondanks dat de marktpartijen kunnen uitgaan van een hogere exploitatiebijdrage van de gemeente, gaan de coalitiepartijen er kennelijk nog steeds van uit dat de 645.000 euro gehaald gaat worden. Zou er dan een marktpartij bestaan die aangeeft genoegen te nemen met een lagere bijdrage dan aangeboden wordt?
Als onderdeel van
deze gemeenteraad betreur ik zeer dat we niet in staat zijn dit besluit in deze
raadsperiode te nemen. We hebben ons zelf danig in de nesten gewerkt door om
politieke redenen plotseling het voorliggende voorstel over Vriezenveen Zuid van
tafel te halen en met een voorstel over Vriezenveen Noord te komen. Saillant
detail is dat twee van de kikkers die binnen de coalitiepartijen in de
kruiwagen moesten worden gehouden, geen zitting meer krijgen in de nieuwe raad. Hoewel de VVD zeker ook grote kansen zag voor een overkapping van het 50 meter bad in Vroomshoop bleek er alleen draagvlak te zijn voor een overdekt zwembad in Vriezenveen. Als we dus in juni 2016 hadden gekozen voor Vriezenveen Zuid, hadden we niet alleen
geprofiteerd van een markt die nog gretig was, waren we nu al aan het bouwen
geweest binnen het budget, was de kans op een extra doelgroepenbad groter geweest en hadden we dit dossier als raad in deze periode ook
eindelijk af kunnen sluiten. We hebben echter als raad gefaald door het politieke ego boven de politieke ratio te stellen en dat betreur ik zeer. Ondanks
alle mooie en duidelijke afspraken van de wethouder en de coalitiepartijen is
nu duidelijk dat 645.000 euro en geen cent meer, niet wordt nagekomen en dat is
slecht voor de geloofwaardigheid van de politiek. Wat mij betreft is dit een
dieptepunt voor de lokale politiek in Twenterand en moeten we ons hiervoor diep schamen, al is dit in mijn geval zeer
beslist alleen plaatsvervangend.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten