dinsdag 19 december 2017

Het was mij een eer, maar vooral een groot genoegen.

Dit wordt dus mijn laatste blog als raadslid van de gemeente Twenterand. Vanaf oktober 2009 schrijf ik over de  politiek in Twenterand en doe dat vanuit mijn liberale insteek. Mijn blogs zijn dus ook beslist politiek gekleurd. In deze blogs  heb ik heel duidelijk en ook bij herhaling mijn mening over politieke kwesties gegeven en dat je daar dus niet altijd vrienden mee maakt is een feit, maar wel een feit waar ik mij gedurende mijn politieke werkzaamheden nooit door heb laten leiden. Ik heb een mening en verkondig deze, luid en duidelijk. Kennelijk valt dat op en niet altijd wordt dit als positief beoordeeld. Natuurlijk heb ik altijd vooraf met mijn steunfractie de standpunten die ik namens de VVD naar voren bracht doorgenomen en besproken. Dat deze standpunten niet wezenlijk afweken van mijn, op persoonlijke titel geschreven blogs, is natuurlijk logisch, ik heb nu eenmaal een redelijk sterke liberale bril op.

Ik wil beginnen met mijn steunfractie te bedanken voor de vruchtbare samenwerking de afgelopen meer dan acht jaar, deze jaren zijn omgevlogen. Vanaf het begin hebben we of in fractievergaderingen of via de mail vooraf samen en in overleg de strategie bepaalt en ik heb de vrijheid en het vertrouwen gekregen, als het noodzakelijk was, zelfstandig een politieke beslissing te nemen en later hierover een uitleg te geven. Ik kan er niet omheen twee namen te noemen en dat zijn Jan Veerenhuis en Ed Wijnbergen, zij hebben al die jaren deel uitgemaakt van mijn steunfractie en zij hebben van alle fractieleden het langst met mij te maken gehad en dat is een extra compliment waard. Ik was namelijk niet altijd makkelijk en vrij dominant aanwezig.
Ik wil tevens al mijn collega raadsleden, wethouders en burgemeesters bedanken waarmee ik de afgelopen twee raadsperiodes heb mogen samenwerken. Nee, ik ga geen namen noemen, maar zonder uitzondering wil ik iedereen hierbij betrekken. Natuurlijk is het zo dat je met sommigen een andere klik krijgt dan met anderen, maar zonder uitzondering heb ik van alle contacten iets geleerd en daar dank ik dus iedereen voor. Ik heb altijd wel getracht de politieke verschillen te scheiden van de persoonlijke verhoudingen, maar dat kan niet vanuit één kant komen. Ik wil nadrukkelijk ook alle ambtenaren en speciaal de griffie bedanken voor de hulp en ondersteuning die ik gekregen heb. Ik hoop dat de ambtenaren mij vergeven als ik een enkele keer via de sociale media toch te kritisch ben geweest richting het ambtelijke apparaat. Zeker omdat ambtenaren zich niet echt kunnen verdedigen, heb ik wel getracht hier rekening mee te houden, maar ik besef ook dat mij dit niet altijd is gelukt en daarvoor passen excuses.

Uiteraard  wil ik de VVD leden en de kiezers bedanken die mij het vertrouwen hebben gegeven om als raadslid namens hen, mijn rol te kunnen spelen binnen de lokale politiek van Twenterand. Met name de vele contacten met de inwoners en organisaties, ongeacht de politieke voorkeuren,  heb ik zeer op prijs gesteld en gelukkig wist men mij ook te vinden. Anderen moeten maar beoordelen of en wat ik uiteindelijk heb bereikt, maar ik heb het met heel plezier en met volledige inzet gedaan. In de zomer van 2016 heb ik voor mijzelf besloten dat december 2017 het moment zou worden waarop ik ging stoppen. In een gezellig, maar politiek beslist belangrijk weekend in Giethoorn, heb ik samen met Erik Kobes en Reina Berends gesproken over mijn opvolging en de manier waarop we dit zouden gaan organiseren. Dat mijn laatste raadsvergadering dus 19 december 2017 zou worden en dat Erik Kobes de volgende raadsvergadering als mijn opvolger zou worden geïnstalleerd, verloopt dus volledig volgens het draaiboek dat in Giethoorn is vastgesteld. Je weet echter van te voren natuurlijk niet of je dit draaiboek ook volledig kunt volgen, maar gelukkig lijkt het er op dat dit gaat lukken.

Ik kijk terug op acht prachtige jaren en ik heb mij echt als een vis in het water gevoeld, door namens mijn partij onderdeel uit te mogen maken van de lokale politiek. Ik heb mij geen moment verveeld, maar of dat echt een goed teken is dat vraag ik mij soms ook wel eens af. Ook mijn leeftijd heeft gelukkig, althans volgens mij, nooit een rol gespeeld waardoor ik niet of onvoldoende kon presteren, hoewel anderen daar uiteraard anders over mogen denken. Wil ik dan echt wel stoppen? Nee, aan de ene kant wil ik dat ook nog helemaal niet, ik vind het nog allemaal veel te leuk en ik heb er ook de tijd en de energie wel voor. Maar toch heb ik dit besluit weloverwogen genomen, want het is een verstandig besluit. Dit soort beslissingen neem je niet vanuit gevoelens of emoties, maar met je verstand en liefst met je volle verstand. Ik heb een kwalitatief heel goede steunfractie met daarin bekwame mensen die mij kunnen opvolgen en ook de leeftijd hebben dit nog een aantal raadsperiodes te doen. Dat heeft voor mij uiteindelijk de doorslag gegeven om terug te treden. Ik wil hen niet in de weg staan, ze hebben allemaal de capaciteiten om de VVD standpunten goed te verwoorden en de VVD in de politiek van Twenterand nu eens een wat stevigere basis te geven, waardoor er in 2018 een coalitiedeelname mogelijk is. Een zetel is te weinig, Twenterand moet echt wat liberaler worden. Het is een stuk makkelijker om dit te realiseren vanuit een rol in de coalitie dan vanuit de oppositie. Ik heb vrijwel altijd vanuit een oppositierol moeten opereren en zo kennen de inwoners mij ondertussen ook. Ook daarom is het verstandig nu te kiezen voor andere personen.

ik ga mijn opvolgers politiek zeker niet voor de voeten lopen, ik ga geen blogs meer schrijven, mijn Facebookpagina sluiten en ik zal mijn twittergedrag aanpassen en mij slechts als inwoner met de lokale politiek bemoeien. Binnen mijn partij zijn nu anderen aan zet en ik heb er het volste vertrouwen in dat Erik Kobes, Reina Berends en Corné van het Laar de liberale uitgangspunten goed kunnen verwoorden en dit zelfs beter kunnen dan ik in mijn eentje heb kunnen doen. Ik wens de drie musketiers van de VVD daarbij veel succes. Overigens staan er op de kandidatenlijst van de VVD Twenterand nog een aantal inwoners die klaar staan om in te stappen als raadslid namens de VVD Twenterand, waaronder gelukkig ook een aantal jongeren.  
Ik had graag een keer wethouder geworden, maar dat heeft er eigenlijk nooit echt ingezeten, hoewel mij in 2012 wel een voorstel is gedaan. Er zijn echter in Nederland zo’n 16 wethouders van mijn leeftijd actief en wie zegt dat dit er geen 17 kunnen worden? Een benoeming als wethouder in deeltijd met alleen financiën en de afdeling grondzaken lijkt mij persoonlijk zo gek nog niet. Nu we het toch over humor hebben, ik heb getracht zo nu en dan humor te gebruiken om politieke standpunten duidelijk te maken. Politiek is een serieuze zaak, maar we moeten het niet overdrijven, humor kan namelijk de spanning breken en is een instrument dat zijn voordelen heeft bewezen.

Over de hoogte en diepte punten tijdens mijn raadslidmaatschap kan ik kort zijn. Het plotseling overlijden van mijn collega Sven Booij is zonder twijfel het dieptepunt geweest dat de grootste indruk op mij heeft gemaakt en doet dit eigenlijk nog steeds. De soap m.b.t. de zwembaden is voor mij het politieke dieptepunt en daar is helaas nog steeds geen eind aan gekomen en daar schaam ik mij voor, hoewel dit wel plaatsvervangend is. Ik kan dit allemaal niet uitleggen  en dat geldt ook voor de onverkwikkelijke zaken rond de diverse grondtransacties. Dat zijn voor mij de politieke dieptepunten en dat heeft de geloofwaardigheid van de lokale politiek, waar ook ik onderdeel van uitgemaakt heb, geen goed gedaan. Helaas kan ik niet echt veel hoogtepunten opnoemen en dat geeft toch echt wel te denken. Als ik toch wat moet noemen, kijk ik persoonlijk met een goed gevoel terug op de periode van de monstercoalitie  2012-2014. Voor mij het bewijs dat er goed en nuttig samengewerkt kan worden tussen partijen die vanuit het geloof politiek bedrijven en partijen die dit vanuit een andere overtuiging doen. We gaan zien wat de verkiezingen ons gaan brengen, het worden beslist spannende maar ook onvoorspelbare verkiezingen. Of Geert zijn ja-woord geeft voor de deelname van de PVV? Dat is dus afwachten, maar ik vraag mij af of Twenterand echt zit te wachten op de PVV. Mijn partij is er echter klaar voor en u als kiezer gaat bepalen of de VVD nu de kans krijgt om alles wat ik de afgelopen jaren heb geroepen ook daadwerkelijk waar te maken. Het is aan u, maar wij hebben er de juiste mensen voor. Twenterand kan echt wel wat meer liberale uitgangspunten gebruiken, dat moet toch ook u inmiddels wel duidelijk geworden zijn?

Ik dank al mijn vaste lezers van mijn blogs het waren er al altijd wel zo’n 1200 met, mede afhankelijk van het politieke spanningsveld en de kop boven een blog, uitschieters met als record bijna 5000 unieke lezers. Ik wens iedereen het allerbeste en wie weet hoe en wanneer we elkaar nog eens tegen komen. Ik sluit af met nogmaals iedereen, ook de mensen die ik niet heb genoemd, te bedanken voor de prettige samenwerking waardoor ik mijn eigen invulling heb kunnen geven aan mijn verkiezing als volksvertegenwoordiger. 

Het was mij een eer, maar vooral een groot genoegen.



Chris Walraven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten