Het was al met al het politiek weekje weer wel de afgelopen
week. De perikelen over de samenwerking met WT4, de conclusie van het MKB dat
onze gemeente onvoldoende MKB vriendelijk is, de uitspraak van de Stichting
artikel 1, de presentatie van de begroting van 2014, het rapport van Berenschot, het voorstel van de VVD
Twenterand over
het zand in onze aanbestedingen en de intrekking van de milieuaanvraag door Schuttert voor een intensief veehouderijbedrijf in Fortwijk. Het houd je allemaal redelijk van de straat moet ik
zeggen. Daarbij nog, tot vaak diep in de nacht, het volgen van de ontwikkelingen in Den Haag, dus zo'n raadslidmaatschap begint echt een beetje op werken te lijken. :)
Over de samenwerking met de WT4 gemeenten stond de
gemeenteraad deze week lijnrecht tegenover onze burgemeester met als gevolg dat
hij keihard werd teruggefloten. Dit soort zaken zijn volgens mij te voorkomen
als je wat meer gebruik maakt van je politieke antenne. Deze terechtwijzing had
onze burgervader zich kunnen besparen door niet zelfstandig een besluit te
nemen, maar hier eerst, zoals het hoort, vooraf met de gemeenteraad over in
gesprek te gaan. Jammer, geen beste beurt voor de burgemeester en niet goed
voor het aanzien van de politiek. Dubbel jammer dat er al een aantal dagen een storing is, zodat je deze politiek opvallende gebeurtenis niet (goed) kan terugkijken. Nee, ik denk niet dat de burgemeester hier iets mee van doen heeft.
Voor de tweede keer op rij kwam de gemeente Twenterand op de onderste plaatsen terecht bij het
onderzoek van het MKB over de meest ondernemersvriendelijke gemeenten van
Overijssel. Net als twee jaar geleden kwamen we weer op plaats 21, van de
onderzochte 25 gemeenten, terecht. Van de vier criteria die werden onderzocht
scoorden we op één onderdeel in de middenmoot en op de andere drie zelfs lager
dan een 21e plaats. We scoorden feitelijk nog slechter
dan twee jaar geleden. De betrokken portefeuillehouder, Johan Oordt, probeerde
duidelijk te maken, dat het volgens hem niet aan de organisatie binnen de
gemeente lag, het zou liggen aan de onderzoeksmethode. Jammer dat hij deze
insteek koos. De toegepaste methode geldt voor alle gemeenten en om maar een
voorbeeld te noemen onze 3 WT4 partners eindigden op de plaatsen 1, 7 en 13. Rijssen Holten kon als de vorige nr.1 niet meer stijgen in het klassement en herhaalde knap dit resultaat, maar de andere twee stegen wel in de rangorde. Deze
gemeenten zijn echt vergelijkbaar met de onze. Ik zeg niet dat onze ambtenaren en
het college niet heel erg druk zijn en niet hun best doen. Maar alleen druk
zijn is niet voldoende er moeten ook resultaten behaald worden. Mogelijk dat je
dus wat moet aanpassen binnen de organisatie zodat druk zijn ook wat oplevert. Het
is naar mijn mening te makkelijk om hier de onderzoeksmethode of de onderzoeker
de schuld te geven. Als we bij de bovensten waren geëindigd ben ik er zeker van
dat niemand aan de onderzoeksmethode had getwijfeld. We moeten er lering uit
trekken en zorgen dat we hier nu eens echt aandacht aan gaan schenken. Drie
keer is scheepsrecht dus over twee jaar een plek bij de bovenste tien. Jammer van
deze reactie en weer niet goed voor het aanzien van de politiek.
Het benchmark onderzoek van Berenschot gaf aan dat Twenterand 15 % minder ambtenaren heeft dan
vergelijkbare gemeenten. Dat we als raad over dit rapport ook graag met het
college willen spreken is kennelijk ook hier niet zo vanzelfsprekend. De uitkomsten
van dit rapport zijn in tal van uitlatingen en stukken van het college al gebruikt om voorstellen
te beargumenteren en zijn zelfs op drie of vier plaatsen ingebracht als verklaring voor financiële maatregelen in de
programmabegroting van 2014. Deze uitkomst komt de gemeente kennelijk goed van
pas en wordt onmiddellijk voor waar aangenomen. Dat de VVD heel veel vragen
heeft over dit onderzoek, waarbij slechts op aantallen is onderzocht en
bijvoorbeeld niet op kwaliteit lijkt mij duidelijk. Dit had naar mijn mening het college ook vooraf met de raad moeten bespreken alvorens dit op te nemen als argument voor besluitvorming. Hier ook totaal geen vragen over
de onderzoeksmethode door de gemeente, deze uitkomst past natuurlijk volledig in hun straatje.
De uitkomst van het MKB onderzoek niet, vandaar dat men met deze twee
onderzoeken 180 graden anders omgaat. Voor beide rapporten geldt dat de
gemeente hier te voorbarig handelt. Jammer en ook hier geen beste beurt voor de
politiek.
We hebben deze week de begroting mogen ontvangen voor 2014.
De begroting was sluitend maar door geld beschikbaar te stellen voor de
samenwerking met de WT4, moeten er nu nog een paar gaten gedicht worden. Ik
denk echter dat dit, voor wat betreft de begroting voor 2014, wel gaat lukken.
De meerjarenbegroting baart mij echter grote zorgen. Er dreigt een structureel tekort vanaf 2015
van bijna 2.3 miljoen euro. Iedereen zal begrijpen dat we dit niet even sluitend
kunnen maken maar dat er grote en belangrijke keuzes gemaakt moeten worden.
Daarom zijn de verkiezingen op 19 maart 2014 ook zo belangrijk. Hoe gaan we dit
aanpakken en wie gaat het gelag betalen? Van deze situatie kunnen we de
gemeente beslist niet de schuld geven, dit komt vooral door factoren waar we
als gemeente geen invloed op hebben. Maar we worden wel geconfronteerd met de
gevolgen en keuzes maken, zeker keuzes die pijn gaan doen, maakt de politiek er
ook niet populairder op. Geld uitgeven en mensen blij maken is ook veel
prettiger. Jammer dat we deze boodschap politiek nu niet kunnen verkopen. Althans
als we realistisch zijn. 23 oktober 2013 brengen we als VVD ons
verkiezingsprogramma uit, waar we onze keuzes zullen aangeven. Ook komen we met
onze volledige kandidatenlijst. De VVD Twenterand
gaat voor een nieuwe balans in de financiële werkelijkheid van vandaag en
presenteren een duidelijk programma en prima mensen.
De gemeente heeft een (groot) financieel belang bij de verkoop
van zand uit de nieuwe zandwinning Oosterweilanden. Van iedere kuub zand die er
wordt verkocht ontvangt de gemeente 25 eurocent. Dat kan natuurlijk hard
oplopen en zeker in de komende financieel moeilijke omstandigheden telt iedere
kuub. De VVD Twenterand heeft de portefeuillehouder
voorgesteld bij iedere aanbesteding die de gemeente doet en waarbij een redelijke
hoeveelheid zand betrokken is, deze hoeveelheid zand uit de aanbesteding te halen. Vervolgens
dient in de voorwaarden van de aanbesteding te worden opgenomen dat de gemeente
Twenterand het benodigde zand aan de
aannemer, die het werk gegund wordt, beschikbaar stelt. De aanbiedingsprijzen
van de indieners worden dus met het component zand verminderd en de gemeente koopt
het zand zelf en biedt dit de aannemer vervolgens aan. Op deze wijze blijft de totale
aanneemsom gelijk en zorgen we er voor dat het te verwerken zand bij onze eigen
aanbestedingen daadwerkelijk ook uit “onze” zandwinning komt. Ik weet niet of we dit op deze manier mogen
doen, (concurrentievervalsing?) maar wij vonden het zeker het onderzoeken
waard. Het gaat hier wel over in totaal miljoenen euro’s, euro’s die we zeker nu goed kunnen gebruiken. Dus
jammer als het zand ergens anders wordt aangeschaft.
De Stichting artikel 1 heeft de maatregel van de Stichting
Jongerenwerk den Ham, de inloop uitsluitend open te stellen voor jongeren uit
den Ham, onderzocht op een mogelijke vorm van discriminatie. De conclusie is
dat de stichting hier niet discriminatoir handelt. Hier werd echter uitgegaan
dat deze stichting geen enkele vorm van financiële ondersteuning vanuit de
gemeente kreeg. Dat is niet juist en mogelijk dat daarom hier het laatste woord
nog niet over gesproken is. Maar dat is voor mij minder belangrijk, ik ga er
ook niet echt over. Belangrijk voor mij is, dat hier de goeden onder de kwaden
moeten lijden en daar ben ik het dus principieel niet mee eens. Ik vraag mij af of de politie en het straathoekwerk hier mogelijk niet meer hadden moeten en kunnen doen om de
overlast van een paar raddraaiers aan te pakken waardoor het bestuur van SJDH
niet gedwongen werd om deze beslissing te nemen. Ik heb de portefeuillehouders
over de rol van deze twee instanties vragen gesteld. Ik heb helaas nog niet
alle antwoorden binnen. Jammer dat dit zo gelopen is.
Er was ook een heel heugelijke ontwikkeling deze week. Schuttert
trok namelijk zijn (milieu) aanvraag voor een intensieve veehouderij in
Fortwijk terug. Daar is de gemeenteraad en diverse colleges de afgelopen perioden heel
druk mee geweest. Het resultaat is er en nu moeten we zorgen dat dit soort intensieve
veehouderijbedrijven er ook in de toekomst niet kunnen komen. Jammer dat er een
partij of partijen waren die deze overwinning wilden claimen. Ik zie het
als een gezamenlijk resultaat van vrijwel alle partijen die nu zitting hebben
in de gemeenteraad.
De laatse fase van de onderhandelingen van het kabinet en
overgebleven oppositiepartijen staat dit weekend op de agenda. Ik wens alle
partijen veel succes. Het is in het belang van ons allemaal dat we het samen
eens worden. Dat ik moeite heb met de politieke rol op dit moment van de Eerste
kamer hebben we het nog wel eens een andere keer over. Dit is een politieke ontwikkeling die
ik persoonlijk jammer vind, ik zie de rol van de Eerste kamer anders.
Ik blijf echter na al dit gejammer een echte #positivo en ik wens u allen een heel prettig weekend.
Ik blijf echter na al dit gejammer een echte #positivo en ik wens u allen een heel prettig weekend.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten