donderdag 26 februari 2015

De N36 voor Twente(rand) van levensbelang

"Dank Allard voor de gelegenheid de minister een vraag te stellen. Ik wil echter beginnen met de persoonlijk medewerker van de minister te bedanken voor zijn medewerking om de minister te bewegen naar Twenterand te komen. We hebben vanaf begin januari intensief mailcontact met elkaar gehad en dat is goed en fijn verlopen en met resultaat. Bedankt Lennart Salemink en mooi dat u er bent minister.

Zodra je statistisch te werk gaat, worden dodelijke ongelukken helaas slechts cijfertjes en lijkt de persoonlijke betrokkenheid op afstand te komen, cijfers zijn nu eenmaal kil. Het risicocijfer voor de N36 is 0,019 en dit cijfer is voor vergelijkbare wegen 0,016. Je bent geneigd dit cijfermatig af te doen als wel een heel klein verschil. Maar het is wel degelijk een verschil van bijna 20% en dan zijn de drie dodelijke ongevallen van 2014 en de ene in 2015 in deze berekening zelfs niet meegenomen. Voor ons is iedere dode er echter één te veel en mede daarom hebben we de N36 als gezamenlijke politieke partijen van Twenterand op de agenda gezet en hebben we de petitie ook samen opgesteld. Best wel een uniek feit zeker gezien de datum waarop de petitie het leven zag, aan de vooravond van de gemeenteraadsverkiezingen. Op dat moment worden normaal gesproken de verschillen meestal alleen maar uitvergroot.

We zijn blij met uw toezeggingen tot nu toe minister en hopelijk vindt ook Rijkswaterstaat ruimte in de agenda om de werkzaamheden versneld uit te voeren. Maar daarmee zijn we er nog niet,  de N36 moet structureel worden aangepast waarbij naast het veiligheidsaspect ook het economisch belang moet worden meegenomen. In Twenterand hebben we een groot aantal transport en transport intensieve bedrijven en ook de ontwikkeling van het XL businesspark zorgt voor extra vervoersbewegingen. Veiligheid en economisch belang kunnen volgens mij heel goed samen gaan en voor Twente is een goede en veilige infrastructuur in meer dan één opzicht beslist van levensbelang.

Mijn concrete vraag is of u bereid bent in de naaste toekomst, naast het veiligheidsaspect, ook het economisch belang van de N36 voor Twente mee te nemen in uw beleidsplannen en een structurele opwaardering van de N36, zonder verkeerslichten bij Beerze, op uw prioriteitenlijstje wil zetten."

Hierboven de tekst van mijn pleidooi dat ik mocht houden tijdens het bezoek van minister Schultz van Haegen aan Twenterand op 26 februari 2015 waarbij de N36 centraal stond. Beelden zeggen vaak meer dan woorden en dat werd weer eens bewezen door een mooie filmimpressie over de N36 die fotograaf Niek Ehrents in opdracht van de gemeente Twenterand had gemaakt. Ook zijn er videobeelden van de bijeenkomst die via de regionale televisie RTV Oost zijn verspreid.

Ik ben persoonlijk blij dat de minister naar Twenterand is gekomen en we kunnen  zeker spreken van een geslaagde bijeenkomst. Dat loco burgemeester Ben Engberts het gras voor mijn voeten had weggemaaid en de vraag die ik wilde stellen feitelijk al was beantwoord, mocht de pret niet drukken. Het heeft mij er niet van weerhouden mijn verhaal te doen. De N36 heeft nu gelukkig de aandacht van deze minister en die aandacht moeten we nu vasthouden. Er is meer geld nodig om de N36 structureel aan te pakken en de minister gaf zelfs aan dat ze bereid is om bijvoorbeeld samen met de provincie zaken op te pakken. Voor Twente(rand) is een goede en veilige infrastructuur om meer dan één reden van levensbelang. Het terug dringen van hufterig rijgedrag kan daarbij ook een grote rol spelen, gaf ook de minister aan.

Ben ik tevreden over het bezoek waar ik mij toch redelijk druk voor heb gemaakt? Ja, ik ben tevreden, meer zat er op dit moment ook niet in. Ik had echt niet verwacht dat de minister met een grote zak geld naar Twenterand zou komen om er een vierbaans weg van aan te gaan leggen. Zij was echter duidelijk onder de indruk van onze presentatie en argumenten. Dus we zijn er nog lang niet maar we hebben wel een paar belangrijke stappen gezet. Nu als gemeenten en provincie samen optrekken en de minister blijven herinneren aan de zo noodzakelijke aanpassingen van de N36. De politiek werkt wel maar het gaat wel vaak erg langzaam. Dat is ook een feit waar we helaas rekening mee moeten houden. Laten we hopen dat Rijkswaterstaat snel aan de slag gaat zodat de noodmaatregelen snel genomen worden en er geen onnodige slachtoffers meer te betreuren zijn.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten