zaterdag 22 december 2012

Zelfs de schijn moet je vermijden.

Ik krijg wel eens het verwijt dat ik wel heel veel pijlen afschiet op onze enige lokale partij (althans in de raad) Gemeentebelangen Twenterand. Zo nu en dan vraag ik mij daarom af of hier een kern van waarheid in zit en dit niet een beetje overdrijf? Neem van mij maar aan dat dit geen bezinningssessies zijn in een hutje op de hei maar het kan natuurlijk nooit kwaad jezelf zo nu en dan eens een spiegel voor te houden. Ik moet echter iedere keer weer tot de conclusie komen dat ik zeker niet te ver ga en dat het doen en laten van deze partij, wel degelijk reacties uitlokt. Ik neem dan zeker de handschoen op en ga graag de confrontatie aan. In de meeste gevallen is dit politiek gerelateerd en voor mij van wezenlijk belang en in een enkel geval vind ik het gewoon ook leuk om een beetje uit te dagen en te proberen reacties uit te lokken. Gelukkig geldt dit laatste overigens ook voor, zeker een aantal, raadsleden van GBT.

Waar ik mij echter op dit moment (een beetje) aan stoor is het feit dat deze partij over de voorstellen van de raadswerkgroep zwembaden weer eens van alles roept via de media. Eerst zou er geen enkele partij of organisatie geïnteresseerd zijn in de privatisering van De Plump of De Groene Jager omdat de regels niet deugden. Nu lees ik in berichtgeving van deze partij weer dat de oplossing van Ons Den Ham om dit toch te kunnen realiseren (door o.a. de diepte van het bad te verlagen naar 1.40 meter) van GBT afkomstig is. Men vergeet voor het gemak even dat er in Nederland zo'n 1135 zwembaden al jarenlang op deze wijze de kosten van een badmeester besparen. Hoe naïef kun je dus eigenlijk zijn? Zeven politieke partijen hebben gedurende 8 maanden heel erg veel tijd gestoken in een gedegen onderzoek en hebben met alle betrokken partijen (organisaties, verenigingen en bedrijven) om tafel gezeten. Na ampel beraad is de raadswerkgroep nu, zoals afgesproken en vastgelegd in een raadsopdracht, met een voorstel naar buiten gekomen. Ik vind dat je deze partijen en alle betrokkenen te kort doet om nu vanaf de zijlijn alleen maar ongenuanceerde berichten te ventileren, terwijl algemeen bekend is dat je als partij zelf uit deze raadswerkgroep bent weggelopen en daarmee de kans hebt verspeeld mee te spreken over deze voorstellen. Ik ben van mening dat als je een afwijkende mening hebt, je juist zitting moet nemen in zo'n werkgroep want dan kun je van binnenuit proberen anderen te overtuigen van jouw inhoudelijke argumenten. Als je er echter zelf voor kiest dit niet te doen, dan moet je wachten met je politieke commentaar tot het moment waarop dit dient plaats te vinden en dat zijn de openbare politieke debatten.

U kunt van mij aannemen dat ik niet op Gemeentebelangen Twenterand heb gestemd, maar als kiezer op deze partij zou ik mij door dit weglopen behoorlijk in de steek gelaten voelen. Dit kun je naar mijn stellige overtuiging ten opzichte van je kiezers dan ook beslist niet maken. Je geeft je raadszetels toch ook niet op en loopt weg voor je politieke verantwoordelijkheid als je een volgende keer niet in het college komt en een coalitieakkoord niet kunt onderschrijven? Nee, dan probeer je ook binnen de gemeenteraad draagvlak te vinden voor jouw argumenten. Wat is er mis met een rol in de oppositie? Deze rol had GBT naar mijn mening dus binnen de RWG zwembaden zeker ook moeten en kunnen spelen. Die kans hebben ze bewust laten lopen en weglopen is het slechtste wat je kunt bedenken om zaken te veranderen. Gebrek aan ervaring? Dat lijkt mij toch niet met een fractievoorzitter die er prat op gaat 40 jaar raadservaring te hebben. Maar dit opstappen was hun eigen keuze en daar ga ik verder ook niet over, ik geef hier slechts mijn mening.

Een ander punt dat zo nu en dan de kop opsteekt is de betrokkenheid van onze lokale omroep Delta FM bij de politiek en in het bijzonder bij Gemeentebelangen Twenterand. Een paar maanden geleden hebben we daar met alle politieke partijen, het bestuur en de redactie van Delta zelfs uitvoerig over gesproken. Regelmatig waren er momenten dat er hierover twijfels werden geuit, maar de omroep heeft de politiek er van kunnen overtuigen dat van belangenverstrengelingen geen sprake is. Mede hierdoor en het aanwezig zijn van een programmaraad heeft de gemeenteraad de noodzakelijke verklaring afgegeven en mag Delta als publieke omroep de komende vijf jaar weer uitzenden. Niet onbelangrijk in dit verhaal is natuurlijk dat Delta dus ook weer voor vijf jaar verzekerd is van een forse bijdrage gemeenschapsgeld.

Helaas heeft er nu weer iets plaatsgevonden dat bij mij vragen over dit item deed oproepen en naar nu blijkt niet alleen bij mij. Ook anderen is dit opgevallen en hebben hier op gereageerd. Ik heb hier niet om gevraagd en heb dit ook niet uitgelokt. Als ik persoonlijk ergens vragen over heb dan aarzel ik niet en stel deze dan ook. Alleen maar aangeven dat je vragen hebt en er vervolgens niets mee doen helpt natuurlijk ook niet echt. Met vragen blijven zitten is onbevredigend en misschien zelfs wel niet goed voor je gezondheid. Ik heb het bestuur en de redactie van Delta daarom de volgende mail verstuurd:

Beste Marcel en Han,

Ik wil de discussie over lijntjes tussen Delta en GBT zeker niet opnieuw oprakelen. Er is hier in het verleden al voldoende over gezegd. Duidelijk is dat de schijn vermeden moet worden dat Delta bindingen heeft met welke politieke partij dan ook en dat onafhankelijke nieuwsgaring het uitgangspunt moet zijn. Ik wil graag jullie aandacht vragen voor het bericht van 21 december zoals dat door Delta naar buiten is gebracht:

Halvering van zwembad Vroomshoop niet openbaar

VROOMSHOOP - Een onderdeel van de toekomstplannen voor de zwembaden in de Gemeente Twenterand is de halvering van het bassin van complex De Zandstuve in Vroomshoop. Het persbericht van de raadswerkgroep Zwembaden maakte daar deze week geen melding van. Het persbericht meldde dat De Zandstuve open zou blijven, maar de halvering kwam niet aan de orde. Het werd wel meegedeeld in een besloten vergadering van de gemeenteraad over de uitkomst. De halvering zou nodig zijn om te bezuinigen op de stookkosten. De gemeenteraad spreekt in januari over het pakket dat de raadswerkgroep Zwembaden afgelopen week heeft gepresenteerd.

Op zich een bericht waarop niets valt af te dingen en dat, naar we mogen aannemen omdat er verder geen bron wordt vermeld, door de redactie is geschreven naar aanleiding van eigen onderzoek. Vrije en onafhankelijke nieuwsgaring noemt men dit volgens mij. Het wordt allemaal echter wat discutabel als we de volgende tweet van GBT Twenterand voorbij zien komen en zoals jullie weten is dit ook een openbaar medium dat door velen wordt gevolgd:


GBTwenterand © @gbtwenterand 'Halvering van zwembad #Vroomshoop niet openbaar' - Delta FM http://bit.ly/VeuWq5 Dus hebben wij het openbaar gemaakt#burgerbetaaltookmee

Hier wordt naar mijn (bescheiden) mening duidelijk een directe link gelegd tussen het bericht van de redactie van Delta en de politieke partij GBT. Ik kan en mag jullie hier niets verwijten want deze link wordt gelegd door GBT en daar staan jullie buiten. Wat ik jullie wel zou willen vragen, omwille van de suggestieve werking die er van deze tweet uitgaat en het vermijden van de schijn van belangenverstrengeling, hier duidelijk afstand van te nemen. Ik zou willen voorstellen een nieuwsbericht te publiceren waarin dit heel duidelijk wordt verwoord.

Met vriendelijke groet,

Chris Walraven


Natuurlijk had ik deze mail niet hoeven te versturen maar als ik ergens vragen over heb ga ik op mijn doel af en stel mijn vragen. Of dit altijd verstandig is daar zijn de meningen zeker over verdeeld maar voor mij is dit heel normaal. Het zijn toch ook geen oneerbare vragen? We leven gelukkig in een land waar we gewoon vragen kunnen stellen en ik maak daar graag gebruik van. Of ik daadwerkelijk een antwoord krijg van Delta dat wacht ik verder wel af.

Heb ik me toch weer laten verleiden om over Gemeentebelangen Twenterand een blog te schrijven. De aanpassing van het 50 meterbad van De Zandstuve, is zowel aan de gemeenteraad als aan het personeel en de drie zwemverenigingen als voorstel meegedeeld en is met ze besproken. Niks achterhouden van informatie dus, in een persbericht is het nu eenmaal onmogelijk alle details openbaar te maken. De media zien je aankomen met een persbericht van twee A4'tjes. Ook hier wordt dus, naar mijn mening een onterechte suggestie gewekt en een blog of een column leent zich er natuurlijk heel goed voor om dit soort zaken aan de orde te stellen. Aan de andere kant genereert het ook extra aandacht en misschien is deze partij er juist wel blij mee. Ik zal daarom proberen dit volgend jaar wat minder te doen maar daar heb ik dan wel de medewerking van GBT bij nodig. Een ding is zeker, het laatste woord over de zwembaden is nog niet gesproken. Er ligt een goed en weldoordacht voorstel op tafel mede gebaseerd op onafhankelijke onderzoeksresultaten, het is echter onmogelijk iedereen tevreden te stellen. Alle onderliggende en gedetailleerde stukken en verslagen, waarop we als raadswerkgroep onze keuze hebben bepaald, komen uiteraard vooraf ter beschikking van iedereen. Helder en transparant met elkaar discussiëren tijdens de raadsdebatten alvorens in de raadsvergadering een beslissing te nemen. Zo hoort het en zo gaat het ook gebeuren, ondanks dat er een partij is die daar kennelijk anders over denkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten