zondag 6 januari 2013

Ons belang of eigen belang?

Je kunt het bijna niet meer bijhouden, maar vrijwel dagelijks zie je wel weer ergens nieuwe (actie) groepen ontstaan. Ook niet zo vreemd natuurlijk in tijden van bezuinigingen en keuzes maken, waar we wel en waar we niet op moeten besparen. Je kunt het ook niet iedereen naar de zin maken dat is een gegeven en de dagelijkse praktijk. Besparingen bij de buurman zijn nu eenmaal makkelijker te accepteren dan zaken die jezelf raken. Dit fenomeen gaat Twenterand ook niet voorbij en wij kennen ondertussen ook al een aantal groepen of organisaties die zeggen voor onze belangen op te komen. We hebben ook nog de diverse twitteraccounts die zich roeren omdat "men" het ergens niet mee eens schijnt te zijn. Vooropgesteld, ik ben voor actie voeren en als je het als inwoner van een gemeente of als burger van Nederland ergens niet mee eens bent, heb je het recht hiertegen in te gaan. Je kunt dit bijvoorbeeld via een gelijkgestemde politieke partij doen, een (actie) groep oprichten of hier als individu via de social media aandacht voor vragen.

Zo hoort het ook en voor deze vrijheden hebben we in het verleden zelfs oorlogen gevoerd, dus leve de democratie. Een goed voorbeeld hiervan is Jarno Hams, die een twitter van Marcus Elzinga retweet over de voorstellen met betrekking tot zwembad De Zandstuve. Je kunt natuurlijk zeggen dat hij zich hierdoor wel op heel glad ijs begeeft, maar hij doet dit wel onder zijn eigen naam. Ik heb daar dus in principe geen enkel probleem mee. Dat anderen dit dan weer ge- of misbruiken om hun eigen politieke standpunten kracht bij te zetten, daar denk ik dan weer wel wat genuanceerder over en ik vraag mij in dit soort zaken altijd af, of de oorspronkelijke twitteraar het hier altijd wel mee eens is. Een ander goed voorbeeld is "Ons Den Ham", bij hen was in ieder geval vanaf het begin duidelijk welke mensen zich voor het behoud van De Groene Jager gingen inzetten en er werd aantoonbaar draagvlak gezocht en gevonden onder de bevolking van Den Ham.

Dus ook in Twenterand komen de belangengroeperingen als paddestoelen uit de grond zoals Vriezenveens Belang, Vroomshoop Belang en het twitteraccount @DeZandstuve om zo maar eens wat andere voorbeelden te noemen. Maar slechts van één van deze drie voorbeelden is mij bekend welke mensen hier nu werkelijk achter schuilgaan. Ik vraag mij bij dit soort belangengroeperingen altijd af, voor wiens belangen men nu werkelijk opkomt, doen ze dit gevraagd of ongevraagd en wie geeft ze het recht om voor onze belangen op te komen? Hebben ze een mandaat of verwart men hier de belangen van een gemeenschap met het eigen belang? Zowel bij Vroomshoop Belang als @DeZandstuve heb ik niet kunnen vinden welke persoon of personen hier achter zitten en ik kan dus ook niet beoordelen of zij werkelijk namens Vroomshoop spreken en hoe groot de groep mensen is die men zegt te vertegenwoordigen. Een ding doen deze groeperingen echter wel, zij pretenderen namens en voor alle inwoners van een kern of van een groep op te komen.

Lijkt mij op z'n minst wat al te makkelijk en misschien wil ik dit als inwoner van zo'n kern wel helemaal niet. Hoe en bij wie kan ik dit dan kenbaar maken? Moet ik dan een groepering oprichten die, in het voorbeeld van Vroomshoop, tegen het belang van Vroomshoop in gaat? Dat lijkt mij ook een wat vreemde gang van zaken. Kan ik mensen achter zo'n groepering hierover aanspreken? Nee, als je niet weet wie er achter schuilgaan en slechts vermoedens hebt, kun je hier niet zo veel mee. Internet en de social media hebben ons heel veel goeds gebracht maar er zitten ook nadelen aan. Ik vind het onjuist om zonder bekend te maken wie er achter dit soort groeperingen zit, stellingen te poneren en te doen of je namens een grote groep mensen spreekt. Als je het ergens niet mee eens bent, kom er dan voor uit en ga de confrontatie met je zogenaamde doelgroep aan. Als je ergens voor staat moet je dit ook persoonlijk naar buiten brengen. Natuurlijk staan er dan mensen klaar om je kop er af te hakken, daar zijn we namelijk erg goed in. Maar als je echt betrokken bent en er voor jezelf van overtuigd bent te strijden voor een goede zaak, zijn dit zaken van ondergeschikt belang en hierdoor mag je je nooit af laten schrikken. Voor alle duidelijkheid het gaat mij hier niet over een bepaald onderwerp, maar de manier waarop men denkt voor onze belangen te moeten opkomen.

Vermoedens wie er achter dit soort groeperingen zitten? Ja die heb ik wel, maar ik kan ze (nog) niet hard maken. Het is echter binnen de politiek helaas niet langer ongebruikelijk om via dit soort zogenaamde belangengroeperingen draagvlak te zoeken voor een ingenomen standpunt van een politieke partij. Ik ben het daar dus niet mee eens maar anderen zullen roepen dat in liefde, oorlog en de politiek alles gepermitteerd is. Ik ben nog niet zo ver, maar misschien word ik ook wel te oud voor dit soort spelletjes. Ik ga de strijd, over welk onderwerp dan ook, gewoon aan met open vizier, onder mijn eigen naam of namens mijn eigen partij, daar voel ik mij toch wat prettiger bij en over mijn nek maak ik mij totaal geen zorgen. Volgens sommigen van u is deze overigens ook dik genoeg. U mag wat mij betreft uw belangen laten behartigen door figuren die u totaal niet kent en waarvan u ook niet weet of ze wel werkelijk uw belangen voor ogen hebben. Ik wil u echter wel waarschuwen voor deze, in mijn ogen, gevaarlijke ontwikkeling. In het verleden hebben we met dit soort zaken toch voldoende leergeld betaald? Uw mening telt wel degelijk, laat deze dus niet misbruiken.

1 opmerking:

  1. Citaat ''Een ding doen deze groeperingen echter wel, zij pretenderen namens en voor alle inwoners van een kern of van een groep op te komen''

    CDA: Afk van Christen Democratisch Appel >> Spreken zei dus voor alle Christenen?

    VVD: Volkspartij Voor Vrijheid en Democratie: Dus zei spreken namens het hele volk?

    Vroomshoopsbelang is een naam, Gr @VrhoopsBelang// www.vroomshoopsbelang.nl

    BeantwoordenVerwijderen