Dat een opvallende kop de aandacht trekt is ons allemaal wel bekend, dat is ook meestal de bedoeling en dat geldt zowel letterlijk als figuurlijk. Maar ik wil het nu alleen maar hebben over krantenkoppen.
Als een journalist een stukje schrijft en dat wil publiceren, is de kop een belangrijk onderdeel van het geheel. De kop moet de aandacht van de lezer trekken en uitnodigen tot het lezen van het complete artikel. Het is natuurlijk niks nieuws wat ik u hier vertel, maar toch doet zich een fenomeen voor dat mij een beetje verontrust.
Reclamejongens
Gezien de belangen van een goeie kop is het bedenken van zo’n kop steeds vaker het terrein van een aparte groep creatieve mensen geworden, die met de inhoud van de onderliggende verhalen vaak totaal geen binding hebben.
Zij denken in one-liners en hebben maar één doel voor ogen en dat is snel aandacht trekken. Dat de vlag de lading moet dekken en dat de kop wel iets van de inhoud van het verhaal moet weergeven is mooi meegenomen, maar is voor deze reclamejongens echter niet beslist noodzakelijk. Ook heeft de schrijver/journalist van een stukje vrijwel geen invloed op de kop die er door de creatievellingen boven een artikel wordt geplaatst. Ik heb in de meeste gevallen grote bewondering voor de bedenkers van de krantenkoppen. Vaak zijn ze goed gekozen, trekken de aandacht en geven in een paar woorden aan waar het artikel over gaat. Maar zo nu en dan slaan deze mensen de plank echter ook volledig mis en kom je er als lezer achter dat de kop en de inhoud van het stuk vrijwel niets met elkaar van doen hebben of beiden een hele andere richting uitgaan.
Gevaarlijke ontwikkeling
Dat is een gevaarlijke ontwikkeling want uit onderzoek blijkt dat we steeds meer de koppen gaan lezen en daarna pas een keuze maken, of we het hele artikel wel of niet gaan lezen. Maar we nemen de boodschap van de koppen boven de artikelen die we niet lezen, echter wel voor waar aan. Daarom ben ik van mening dat er altijd een relatie moet bestaan tussen de kop en de inhoud van een artikel. Na het lezen van een kop boven een artikel moet de inhoud van het stuk een bevestiging zijn van wat de kop suggereert. Jammer Dagblad Tubantia van het artikeltje op 8 maart dat de aanleiding vormde voor dit stukje.
woensdag 10 maart 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)

Geen opmerkingen:
Een reactie posten