Het is natuurlijk onaanvaardbaar dat ons college niet in staat is om de gemeenteraad zes belangrijke beleidsnotities aan te reiken en dit maar liefst zes maanden wil uitstellen. Zonder deze notities is er onvoldoende basis om op deze beleidsterreinen te gaan besturen en de vier wethouders zijn hiervoor toch echt aangesteld. Misschien een aantal wethouders dus maar tijdelijk op non-actief? De gemeenteraad zou naar mijn mening hier dan ook geen genoegen mee moeten nemen en deze zaak aan de orde moeten stellen in de komende gemeenteraadsvergadering. Een strikte toepassing van het dualisme zou naar mijn mening zelfs moeten leiden tot een raadsbrede steun voor dit standpunt. De bevolking van Twenterand begrijpt hier toch helemaal niets meer van? Juist het dualisme zou tot een beter en meer door de bevolking geaccepteerd beleid kunnen zorgen. Maar dan moet wel de wil aanwezig zijn om dit ook daadwerkelijk door te voeren. Ik merk dat de fractie van GBT voorzichtig tracht, het ingeslapen dualisme in de gemeenteraad nieuw leven in te blazen door o.a. het college (kritische?)vragen te stellen. Ik ben heel benieuwd of deze fractie uiteindelijk ook bereid is de mogelijke consequenties hiervan te aanvaarden? De fractie van het CDA is echter nog lang niet overtuigd van de voordelen van het dualisme en heeft deze ook nog niet echt omarmd. De twee wethouders van CDA huize zijn volgens mij ook gewoon nog persoonlijk aanwezig bij de fractievergaderingen van het CDA. Hoezo dualisme?
Hoe zou het anders (beter) kunnen?
Ik denk dat iedereen het er over eens zal zijn dat een beleid dat gebaseerd is op een brede discussie en door een groot deel van (de vertegenwoordigers van) de bevolking wordt gedragen optimaal zou zijn. Wat zou er moeten gebeuren om tot een goed en afgewogen beleid te komen op basis van de gehele raad?
Ten eerste zal er vooraf tussen alle politieke partijen moeten worden afgesproken dat het dualisme volledig zal worden doorgevoerd en dat er een beleid zal worden uitgestippeld dat gebaseerd is op de wensen van de meerderheid van de raad. Als dit zo is dan volgt er na de verkiezing geen coalitieoverleg meer, maar dan wordt er een startdebat gevoerd waarin de doelen (met tussendoelen) voor de komende vier jaar op hoofdlijnen worden vastgesteld. De uitkomst van dit debat moet tevens de profielen van de wethouders die dit beleid uit zouden kunnen voeren opleveren. Op basis van deze profielen kan vervolgens worden gesolliciteerd, waarna de wethouders door de raad aan de burgemeester, die hen uiteindelijk aanstelt, worden voorgedragen. De wethouders krijgen vervolgens een maand de tijd om een eerste schets van hun beleid waarmee zij denken de gestelde doelen te kunnen bereiken op te stellen en dit voor de raad te verdedigen. Op deze manier ontstaat er een college dat op zakelijke argumenten (het al of niet behalen van de doelstelling) kan worden afgerekend en dat dus geen politiek hoeft te bedrijven.
Ik denk dat op deze manier de politiek voor de burgers een stuk duidelijker zal worden. Het vraagt wel om een heel andere manier van politiek bedrijven. Zover zijn we, zeker hier in Twenterand echter nog (lang)niet. Ik pleit er wel voor, om vanaf heden nu eens echt te beginnen met een verdere aanscherping van het dualisme in onze gemeenteraad. Vooral gevestigde partijen, zoals het CDA, hebben hier echter vaak moeite mee, maar misschien dat coalitiegenoot GBT hierin een belangrijke en opvoedende rol kan vervullen. Ik moet het Gemeentebelangen Twenterand nageven, zij zetten een eerste, zij het voorzichtige, stap in de goede richting. Ik hoop echt dat ze dit vol gaan houden. Hoewel ze het natuurlijk niet moeten overdrijven met de artikel 40 vragen, want overdaad schaadt. Ik zie de ontwikkelingen de komende tijd met zeer veel belangstelling tegemoet.
woensdag 11 augustus 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)

Geen opmerkingen:
Een reactie posten