Twenterand doet het heel goed op het gebied van het verwerken van de afvalstromen. Bij ons afvalbrengpunt in Vroomshoop kunnen we ons afval maar liefst op 25 verschillende manieren scheiden. Natuurlijk hebben we daarvoor moeten investeren maar deze manier van verwerking loont, want afval wordt hoe langer hoe meer een grondstof waarvoor door afnemers betaald moet worden. We hebben in Twenterand afgesproken dat eventuele financiële overschotten ten goede komen van de inwoners van Twenterand. Dat kan op verschillende manieren maar de meest logische is naar mijn mening, dit te verrekenen met het vastrecht. We doen het dus goed op het gebied van afval en dat moeten we ook beslist zo houden. De voorstellen van het college om kosten te besparen door o.a. gebruik te maken van een pasjessysteem, een andere routing en nog wat zaken worden door de VVD van harte ondersteund. Toch hebben we ook een aantal bezwaren.
Binnen WT4, Hellendoorn, Wierden en Rijssen-Holten, wordt nu bekeken hoe we op het gebied van de afvalverwerking nog beter en goedkoper kunnen samenwerken. Ik ben een voorstander van samenwerking en zie op allerlei gebieden grote mogelijkheden om niet alleen financiële voordelen te behalen, maar tevens de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen. Uitgangspunt moet wel altijd zijn, dat alle vier de gemeenten bereid zijn hieraan mee te werken en hierin ook willen investeren.
Over dat laatste ben ik echter niet in alle gevallen zo overtuigd en ook bij het collegevoorstel over het gezamenlijke afvalbeleid binnen WT4 heb ik hierover zo mijn bedenkingen. Het college geeft aan dat we moeten toewerken naar 2 in plaats van 5 afvalbrengpunten, het harmoniseren van de poorttarieven en het openstellen van het afvalbrengpunt in Vroomshoop voor alle inwoners van de vier WT4 gemeenten. Op zich kan ik mij hier zeker in vinden maar ik wil wel dat alle vier de betrokken gemeenten er ook zo over denken. Dat is helaas nog lang niet het geval en ook de wethouder gaf in zijn beantwoording aan, dat wat dit betreft, er nog een lange weg te gaan is. Zo ver zijn de anderen dus nog niet.
Daarom stel ik voor voorlopig slechts een gedeelte van de voorstellen van het college over te nemen en verder alles maar bij het oude te laten. We werken al heel goed en zelfs aantoonbaar beter dan onze partner gemeenten, mee aan het creëren van een afvalloze samenleving, dus wat schieten we er op dit moment nu feitelijk mee op? We kunnen vanzelfsprekend een intentie uitspreken om te streven naar een harmonisatiemodel binnen WT4, maar ik wil hier op dit moment zeker nog geen duidelijke invulling aan geven laat staan zaken in gang zetten. Pas als ook de andere drie gemeenten eenzelfde intentie hebben uitgesproken kunnen we hier een nadere invulling aan geven. Dan moeten we, in overleg, komen tot een werkbaar harmonisatiemodel. De harmonisatie van poorttarieven is zeker voor de VVD bespreekbaar, maar daar dienen dan ook het aantal scheidingsmogelijkheden bij betrokken te worden. Het is in dit soort zaken geven en nemen en dit signaal heb ik tot op dit moment helaas dus nog niet vernomen van de andere drie gemeenten, ondanks het aandringen van onze wethouder. Een intentie uitspreken is voor ons geen probleem, maar verder dus nog even passen op de plaats, eerst zijn de andere gemeenten aan zet. Het in een rekenmodel aangeven dat we besparen op personeel, terwijl dit personeel elders wordt ondergebracht binnen de zelfde sector, is natuurlijk het geven van een verkeerde voorstelling van zaken. Dat is te makkelijk wethouder en ook niet juist. Dat juist een partij als de SGP een liberale partij beticht van bekrompenheid, vond ik in dit raadsdebat wel heel erg opvallend. Ik heb maar geen voorbeelden genoemd die het tegendeel bewijzen, ik weet er echt wel een paar, maar soms is spreken zilver en zwijgen goud. Mijn fietstocht naar St.Petersburg werd door Gerjan Smelt van de Christen Unie als voorbeeld gebruikt om een politieke duiding te geven. Daar heb ik tegen geprotesteerd, want politiek en deze fietstocht hebben geen enkel raakvlak met elkaar. Daar zal ik mij dus ook krachtig tegen blijven verzetten.
De plaatsing van grootschalige windmolenparken in de buitengebieden van Twenterand is ineens weer actueel geworden. In een nota zegt het college dat men aanvragen voor dit soort parken, per aanvraag zal beoordelen. Dit is voor ons onacceptabel en tegen de gemaakte afspraken in. In 2010 heeft de Raedthuys groep uit Enschede een aanvraag ingediend om vier windmolens te mogen plaatsen in het buitengebied van Vriezenveen. Dit is door een raadsmeerderheid van CDA, GBT en VVD echter afgewezen en tevens is aangegeven dat Twenterand niet geschikt is voor dit soort windmolenparken. Ook in een bezwaarschrift van de aanvrager is één en ander nog eens heel duidelijk verwoord. Tevens is het huidige coalitieakkoord hierover, naar mijn mening, ook volstrekt duidelijk. Ik heb hierover met de formateurs zelfs expliciet gesproken dus onze opvattingen zijn en waren bekend bij onze coalitiepartners. Voor grootschalige windmolenparken is in Twenterand geen plaats. In toekomstvisies is dit tevens ook een aantal malen zo verwoord. Je kunt natuurlijk gaan debatteren over wat we feitelijk verstaan over grootschalig? In 2010 vielen de vier molens van Raedthuys onder het begrip grootschalig en naar mijn mening hebben we hier geen andere besluiten over genomen. Ik ben en blijf dus van mening dat we aanvragen voor windmolenparken helemaal niet in behandeling dienen te nemen, we hebben dit raadsbreed uitgesloten dus hoeven we dit zeker niet per aanvraag nog eens over te doen. Dat schept naar de aanvragers toe verwachtingen, het kost extra geld en moeite en zorgt voor onrust onder de inwoners van Twenterand. Wat wil het college hier nu mee? Ik begrijp dit eigenlijk niet zo goed en daarom hebben we er als VVD ook maar vragen over gesteld. Natuurlijk zijn wij voor de opwekking van duurzame energie, maar voor windmolenparken denken wij aan andere locaties. Locaties waar het voldoende hard waait, zoals de Maasvlakte, het IJsselmeer en de Noordzee. Er zijn bruikbare alternatieven zoals zonne-energie en aardwarmte. Ook ligt er nog een motie om te onderzoeken of biovergisting in Twenterand een mogelijkheid zou kunnen zijn? Biovergisting is ook veel ruimer dan alleen mestvergisting. Kortom er zijn alternatieven en de komst van hoog rendement zonnepanelen zal zeker een extra boost betekenen.
De gemeenten worden op 1 januari 2015 verantwoordelijk voor de jeugdzorg en het is een goede zaak dat we dit binnen de regio met 14 gemeenten gaan oppakken. Jan Binnenmars is één van de kartrekkers van deze transformatie en hij heeft een goede visie neergelegd, waar we ons als VVD zeker in kunnen vinden. De transformatie is niet alleen een bezuinigingsoperatie maar ook een duidelijk verbeteringstraject. Hier liggen kansen om tegen minder kosten kwalitatief beter om te gaan met jeugdzorg. In de visie wordt hier een juiste aanzet voor gegeven. De VVD wil extra benadrukken dat we juist nieuwe aanbieders van zorg de kans moeten geven om mee te doen in de aanbesteding. Als we automatisch in zee gaan met de bestaande organisaties verandert er te weinig en dat is niet de opzet van een transformatie. De VVD zal hiervoor een motie indienen zodat de bestaande aanbieders de zaken niet gaan dichttimmeren maar ook nieuwe spelers kunnen meedingen naar de contracten. Uiteraard moeten deze nieuwe spelers voldoen aan alle gestelde voorwaarden, dat is logisch. Dit is geen bedreiging maar juist een kans die we samen moeten grijpen.
woensdag 3 april 2013
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)

Geen opmerkingen:
Een reactie posten