donderdag 29 augustus 2013

Daar zakt nu echt mijn (zwem)broek van af.

De gemeente Twenterand heeft een twitteraccount   en dat wordt gebruikt om informatie te verschaffen. Informatie die voor de inwoners van Twenterand, belangrijk kan zijn. Ook worden er nog allerlei andere berichten gecommuniceerd zoals verkeerstechnische mededelingen en informatie over en van het college en de gemeenteraad.  Op zich helemaal in orde en een modern en klantvriendelijk communicatie middel.  Ook voor toeristen is sommige informatie heel erg nuttig. Wie er achter dit account schuilgaat is mij niet bekend, maar als hij of zij deze taken op een juiste wijze uitvoert heb ik daar ook helemaal geen belangstelling voor. Het kunnen overigens natuurlijk ook meerdere personen zijn.

Ik werd via het gemeentelijke Twitteraccount van Twenterand vanavond (29 augustus 2013) geconfronteerd met de volgende tweet:  

Zwembad De Stamper start vanaf 3 september het winterseizoen. De Zandstuve is dan gesloten vanaf 1 september. http://ow.ly/onkjk 

Op zich een juiste vorm van informatievoorziening over de zwembaden in Twenterand voor zowel onze inwoners als ook voor toeristen. Ik miste hier echter de informatie over het andere zwembad dat we in onze gemeente hebben, zwembad De Groene Jager in Den Ham. Dat bad wordt weliswaar niet langer geëxploiteerd door de gemeente, maar het feit dat dit zwembad open blijft tot 26 september 2013  is toch  belangrijke informatie voor onze inwoners zelf maar natuurlijk ook voor toeristen. Zeker gezien het feit dat het toerisme een belangrijke plaats inneemt in onze gemeente en in het bijzonder in Den Ham, zou je toch mogen verwachten dat deze extra informatie ook werd vermeld. Maar ik miste deze aanvullende informatie, die naadloos bij deze berichtgeving zou passen.

Ik heb via een persoonlijke tweet de gemeentelijke twitteraar van deze omissie op de hoogte gesteld en zelfs een verwijzing naar de site van De Groene Jager met de openingstijden aangereikt. Informatievoorziening moet toch duidelijk en volledig zijn?

Het antwoord vond ik echt verbijsterend en mijn (zwem)broek zakte er van af, maar gelukkig voor de lezers zijn hier geen beelden van.  Ik ontving het volgende antwoord op mijn eerdere tweet:

@cdwalraven @DeGroeneJager “dan zouden we hetzelfde ook voor heel veel andere organisaties moeten doen en dat lukt helaas niet.”

Buiten het feit dat een twitterberichtje echt niet zo veel tijd kost, ben ik van mening dat we hier de plank volledig misslaan. Dit is informatie die voor onze inwoners belangrijk is maar hier speelt m.i. nog een veel belangrijker aspect. We geven nota bene als gemeente ruim 130.000,= euro per jaar uit om het toerisme in onze gemeente  te bevorderen en dan vermelden we wel dat er een openluchtzwembad binnen onze gemeente gesloten wordt, maar weigeren (kan in dezelfde tweet) te vermelden dat er in onze gemeente een openluchtzwembad open blijft tot 26 september? Dit kan toch niet. Als we voor het toerisme zoveel gemeenschapsgeld over hebben om toeristen naar Twenterand te lokken kan het toch niet zo zijn dat we wel informatie versturen over de onmogelijkheden maar niet over de mogelijkheden? Hier klopt iets niet, althans in mijn beleving.

Ik heb al meerdere malen aangegeven dat ons ambtenarenapparaat (nog) klantvriendelijker moet optreden en communiceren. Niet denken in onmogelijkheden, maar in mogelijkheden.  Ik ben van mening dat we in de communicatie zaken moeten vermelden die in het algemeen belang zijn van onze inwoners en onze gemeente commercieel moeten verkopen. We moeten de promotie van onze gemeente niet alleen overlaten aan TBT, de VVV of de individuele recreatieondernemers. De gemeente kan en moet hieraan, waar dit maar kan, een steentje bijdragen. Dit was een uitgelezen kans en die werd dus bewust niet benut, ondanks dat ze er op attent werden gemaakt. Natuurlijk zorgt zo’n twitterberichtje niet voor honderden extra badgasten, maar daar gaat het mij slechts gedeeltelijk om. Het gaat mij veel meer om het feit dat er binnen de gemeente kennelijk over dit soort zaken anders wordt gedacht. Dat geeft te denken en ik vind dit een verontrustende gedachte.

Ik heb de wethouder hierover informeel en op persoonlijke titel vragen gesteld en wacht zijn antwoord af. Deze directe en informele manier van communiceren met deze wethouder heeft al eerder tot resultaten geleid. Afhankelijk van zijn antwoord, zal ik met mijn fractie overleggen of we met dit onderwerp politiek wat willen en kunnen doen. Het is natuurlijk geen wereldschokkend probleem maar aan de andere zit het mij niet lekker en dat komt vooral omdat ik het totaal niet begrijp.  Wat zijn precies de belemmeringen? De gemeente is er voor de inwoners en toch niet andersom? We zijn naar mijn stellige overtuiging verplicht alles binnen onze mogelijkheden te doen om zoveel mogelijk toeristische revenuen uit onze 130.000 euro te halen en we hebben een informatieplicht naar de inwoners van Twenterand.

Daar denkt men dus kennelijk in het gemeentehuis anders over, dat mag ook, maar daar wil ik het dan wel eens over hebben. Het feit dat men aangeeft dat dit niet lukt omdat dit te veel werk is verbaast mij ook wel wat. Ik heb er  geen echte verklaring voor en hoe langer ik er over nadenk, hoe meer scenario’s mijn gedachten passeren. De een nog kwalijker dan de ander, laat ik dus eerst maar eens gewoon het antwoord van de wethouder afwachten, speculeren heeft ook geen enkele zin. Er zullen wel afspraken aan ten grondslag liggen, maar ik ben dus van mening dat hier, om de redenen die ik heb uitgelegd, van afgeweken had moeten worden. Ik ben en blijf natuurlijk van huis uit een ondernemer en het belang van klantvriendelijkheid is mij echt wel duidelijk. Jammer dat hier kennelijk verschillend over wordt gedacht. Het is overigens toch al niet zo’n beste avond want Feijenoord gaat kansloos verliezen op het moment dat ik dit schrijf.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten