Ik heb mij de afgelopen week niet alleen verbaasd maar ook geërgerd
aan de manier waarop burgemeester Visser de uitkomsten van het rapport
Berenschot interpreteerde. De inkt van dit rapport was nog niet droog of de
uitkomsten werden al als argumenten
aangedragen om beslissingen te verklaren. De raad heeft dit rapport nog niet
eens kunnen bespreken en nu worden de conclusies, op een selectieve
manier, al gebruikt en naar mijn mening zelfs misbruikt.
Wat is het geval. Portefeuillehouder Cornelis Visser heeft
een aantal weken terug een raadsvoorstel ingediend om bijna een kwart miljoen
euro te gaan besteden aan een kerntakendiscussie. Politiek werd dit voorstel
van tafel geveegd en de gemeenteraad was hierin zelfs unaniem. Dat een voorstel
op een zo duidelijke wijze wordt afgewezen is natuurlijk nooit prettig voor een
bestuurder. Aan de andere kant kun je stellen dat je politieke gevoel vooraf al
moet aangeven dat zo’n voorstel niet kan rekenen op steun in de gemeenteraad. Bij
twijfel kun je ook altijd even vooraf een balletje opgooien bij de (coalitie)partijen. Cornelis
Visser heeft echter gekozen om hierin zijn eigen weg te gaan. Dat mag hij
natuurlijk, maar dan moet hij achteraf niet piepen als zijn voorstel zo
duidelijk wordt afgewezen.
Ik vind echter dat hij wel ging piepen en in woord en
geschrift heeft laten blijken het feitelijk niet eens te zijn met de
beslissing van de raad. Zijn column over dit onderwerp liet over zijn ongenoegen hierover, naar mijn mening geen twijfel bestaan. Hij leek een beetje op een verwend jongetje dat zijn zin
niet heeft gekregen en maar blijft mokken. In de politiek krijg je lang niet altijd je zin en daar moet je natuurlijk wel mee kunnen omgaan anders ben je niet geschikt voor een carrière als bestuurder. De burgemeester is van mening dat er roofbouw wordt gepleegd op de
ambtenaren van Twenterand en dat ze
buitensporig hard moeten werken. In Twenterand
doen ze het zelfs met 15 % minder ambtenaren dan in vergelijkbare gemeenten en
dat moet stoppen volgens hem, zo kan het niet langer. Als er meer taken bij
komen, moeten er ook ambtenaren bijkomen en zelfs nu al worden er taken niet,
of niet volledig uitgevoerd. Dat laatste is natuurlijk verontrustend en vraagt dus zeker om een nadere uitleg. Ik ga hier nu niet in op het feit dat aantallen niet
alles zeggen en of er wel of niet (te) hard wordt gewerkt. Ook niet op het feit dat we als gemeente misschien juist wel een voorbeeld zijn voor de andere gemeenten en voorop lopen in de zo noodzakelijke reorganisatieprocessen bij de overheid. Zo slecht doen we het, met 15% minder ambtenaren dan gemiddeld, overigens helemaal niet, want het college deelde ons, bij monde van de burgemeester, deze week trots mee dat
bijna 90% van de afspraken uit het coalitieakkoord, zo’n 7 maanden voor de
afloop van de termijn, al was gerealiseerd of in gang gezet. Een knappe
prestatie natuurlijk, waarvoor mijn complimenten, maar dit duidt toch echt niet direct op een ondercapaciteit van ons
ambtenarenbestand. De burgemeester sprak hierbij zelfs over het maken van grote stappen.
Als je nu al ambtenaren
te kort komt om de huidige taken goed te kunnen blijven uitvoeren past een verdere
verdieping van de samenwerking binnen WT4 hier toch volledig bij? Nee dus,
althans volgens onze burgemeester, wij maken passen op de plaats en we moeten
er meer ambtenaren bij hebben is de boodschap van deze bestuurder. Voor mij onbegrijpelijk en we gaan hier zeker
een stevig debat met hem over voeren. Hij
vaart hier te veel een eigen koers, overlegt te weinig en de informatie moet
de raad via de media krijgen. Zo werkt het dus niet en dat zal ik hem zeker vertellen.
Ik ben van mening dat juist verregaande samenwerking, met behoud van de eigen
identiteit, noodzakelijk is om als zelfstandige gemeente te kunnen overleven, of dit nu binnen WT4, de regio of andere gemeenten is. Door te pleiten voor meer
ambtenaren wordt de burgemeester natuurlijk op handen gedragen binnen het
gemeentehuis. De rekening voor zo'n uitbreiding zal echter wel betaald moeten worden. Deze rekening komt, linksom of rechtsom, op
het bordje van onze inwoners te liggen. Ik zie de inwoners dus nog niet met onze burgemeester voorop, de polonaise lopen.
Het lijkt op een kamikazeactie van onze burgemeester en nogmaals ik
begrijp er echt helemaal niets van. Waarom wordt de raad op deze wijze behandeld en blijkbaar onvoldoende serieus genomen? Maar hij krijgt de gelegenheid dit uit te
leggen, hij zal echter met heel goede argumenten moeten komen om dit mij te
kunnen verklaren, laat staan mij te overtuigen. We moeten een reorganisatie
doorvoeren, dat is nooit leuk maar noodzakelijk om te overleven. Daar past naar mijn stellige overtuiging geen
uitbreiding van ons ambtenaren bestand bij, dat kunnen we onze inwoners niet
verkopen. Samenwerking is geen toverwoord maar een reële mogelijkheid om veel van onze verworvenheden in stand te houden.

Ik sluit mij helemaal aan bij de inhoud van dit blog. Onbegrijpelijk dat burgemeester Visser niet verder kijkt dan zijn neus lang is. Alleen door samenwerking met andere gemeenten kan onze gemeente besparingen doorvoeren zonder dat dit ten koste gaat van voorzieningen voor cultuur, sport en welzijn. Goed dat de politiek haar controlerende taak hier uitvoert. Deze actie van de burgemeester is niet in het belang van Twenterand en dat moet hem wel duidelijk gemaakt worden.
BeantwoordenVerwijderenBeste Johan,
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor je steunbetuiging. Een blog en een column zijn mooie instrumenten om je mening te geven. Ik zal over dit blog geen reacties meer doorplaatsen. Mijn mening hierover is duidelijk en de raad en de portefeuillehouder gaan er in een (politiek) debat de degens over kruisen. Daar hoort het debat ook thuis.