Op 4 augustus 2014 verraste
de gemeente ons met het volgende ronkende persbericht. Ik word altijd een beetje argwanend als een
organisatie zelf een persbericht naar buiten brengt waarin aangegeven wordt
dat men het zo goed doet. Dat komt in de politiek echter wel meer voor en ook
mijn partij maakt zich hier weleens schuldig aan. Een belangrijke voorwaarde
voor zo’n persbericht moet echter natuurlijk wel zijn dat deze berichten gebaseerd
zijn op feiten. Helaas was dit bij dit persbericht van de gemeente niet het
geval en ik vraag mij echt af, wat de bedoeling nu was van dit persbericht.
Niemand van de politieke partijen had hier vragen over gesteld en welk signaal wilde de gemeente hier nu eigenlijk afgeven? Ik ben voorstander om meer aandacht te besteden aan duurzaamheid, maar dan niet voor de bühne maar om echte besparingen te realiseren.
De VVD was niet onverdeeld
enthousiast toen de gemeente zes hybride leaseauto’s ging inzetten, want er profiteert
in ieder geval één organisatie van zo’n constructie en dat is de
leasemaatschappij. Maar de gemeente kreeg, ook wat de VVD betreft, het voordeel
van de twijfel. Na het lezen van dit totaal uit de lucht vallende persbericht heb ik hier voorafgaand aan de begrotingsvergadering op 11 november 2014 intern de cijfers over opgevraagd en helaas moest ik constateren dat de berichtgeving over
de successen van deze leaseconstructie niet gebaseerd waren op feiten en dat de
genoemde cijfers ook volledig uit de lucht gegrepen waren en aantoonbaar onjuist waren.
De werkelijke cijfers zijn
als volgt:
In het eerste halfjaar van
2014 werden er met onze hybride auto’s in totaal 37.812 kilometers
gereden. Bij het gebruik van de eigen auto zouden de kosten 37.812 x 0.37 =
13.990,= bedragen. De totale kosten voor de leaseauto’s voor deze 37.812 kilometers
bedroegen 11.886,= euro, zodat dit ons een besparing oplevert van in totaal
2.104,= euro. Dit is echter exclusief de administratie- en andere bijkomende
kosten. Op zich natuurlijk een goed resultaat, maar wel beduidend minder dan
het persbericht van 4 augustus 2014 ons wilde doen geloven. Hierin sprak
men over het feit dat men de besparing voor heel 2014 al bijna had behaald en
dat het voordeel dat in het eerste halfjaar kon worden ingeboekt 3.931,= euro
zou bedragen. Onjuiste informatie dus,
waar de wens mogelijk de vader van de gedachte was. Ook werden in het
eerste halfjaar helaas toch nog 91.851 kilometers
met de eigen auto’s verreden en werd er in totaal 91.851 x 0.37 = 33.984,87 euro gedeclareerd. De conclusie is dan ook dat er onvoldoende
gebruik wordt gemaakt van deze leaseauto’s en de voordelen per kilometer (op
dit moment 0.056 euro ) door meer en
beter gebruik van deze leaseauto’s per kilometer belangrijk moeten en kunnen
stijgen. Ook blijkt uit ons onderzoek dat er in het eerste halfjaar 2014
(129.663 km.) ten opzichte van het eerste halfjaar in 2013 (114.951 km.) veel meer
kilometers zijn verreden. Een stijging van het aantal verreden kilometers met
bijna 15.000
kilometer in de eerste helft van 2014. Het terugdringen
van het aantal dienstkilometers is nog steeds de meest duurzame oplossing,
helaas is hier niets van terug te zien. Dus waar moeten we hier dan zo trots op zijn? Ondanks de aanschaf van de zes hybride
auto’s hebben we in totaal dus 3.339,= euro extra aan dienstreizen uitgegeven. Ik ben van mening dat het persbericht van 4-08-14 in deze vorm niet alleen
geen juist beeld schetste maar ook geheel bezijden de waarheid was. Dus
dit persbericht had naar mijn mening nooit verstuurd mogen worden of een heel
andere inhoud moeten hebben.
De werkelijke besparingen door het
inzetten van de zes leaseauto’s zijn wat mij betreft teleurstellend en er wordt
gemiddeld slechts 1000
kilometer per maand per dienstwagen gereden. Om er echt van te kunnen profiteren moeten de
leasekilometers significant omhoog want hoe meer er gereden wordt met deze
leaseauto’s hoe meer we gaan besparen. Er moet toch een systeem te bedenken
zijn waarbij het aantal privé kilometers omlaag gaat en het aantal kilometers
in een lease auto stijgt?
Spelen er geen belangrijker zaken in onze gemeente? Natuurlijk wel en ik kan u verzekeren dat we hier volop mee bezig zijn. Niet om mensen te beschadigen, maar om zaken te verbeteren in het belang van de inwoners van Twenterand en de verantwoordelijke bestuurders aan te spreken op hun handelen of hiermee te complimenteren. Als je er als gemeente echter zelf voor kiest een persbericht over het gebruik van deze leaseauto’s naar buiten
te brengen, kun je verwachten dat er mensen zijn die even controleren of één en
ander wel klopt. De reden waarom de gemeente dit persbericht naar buiten heeft
gebracht? Ach, als je jezelf niet kietelt, lach je nooit, maar uitgangspunt
moet wel altijd zijn dat de cijfers kloppen. Dat was hier aantoonbaar niet het
geval en dan lijkt het mij beter om je maar stil te houden. Geen reden om je
als gemeente hierover op de borst te kloppen.
Het college geeft nu aan aan
zich in te zetten voor het terugdringen van het aantal privé kilometers en meer
gebruik te gaan maken van de leaseauto’s. Een mooi en loffelijk streven maar dat had natuurlijk gewoon vanaf het begin het uitgangspunt moeten zijn. Over waarom het onjuiste persbericht is uitgegaan wordt helaas geen antwoord gegeven. Toegeven dat je kennelijk toch minder duurzaam bent dan je via een persbericht kenbaar hebt gemaakt is ook niet makkelijk natuurlijk. Maar om duurzaam af te sluiten: Eerlijkheid duurt toch echt het langst!

Geen opmerkingen:
Een reactie posten