Op nieuwjaarsdag werden we
opgeschrikt door het zoveelste ongeluk met fatale afloop op de N36. Dit keer
betrof het een inwoner van onze gemeente die slachtoffer werd van deze dodenweg.
In maart 2014 heb ik de fractievoorzitters van de politieke partijen die
meededen aan de gemeenteraadsverkiezingen benaderd en hebben we gezamenlijk een
petitie opgesteld, gericht aan minister Melanie Schultz van Haegen om met spoed
de veiligheid op de N36 te gaan verbeteren. De naam van deze petitie luidde: “De
N36 moet veiliger en wel nu” en burgemeester
Visser zou namens de gemeente zorgdragen voor de verspreiding en de regie nemen m.b.t. de aanbieding
van deze door acht fractievoorzitters opgestelde petitie. Helaas moet ik constateren dat we met z’n
allen de titel “en wel nu” toch wat anders geïnterpreteerd hebben dan oorspronkelijk
was bedoeld, want tot op dit moment is deze petitie helaas nog niet aangeboden.
Hier liggen verschillende
oorzaken aan ten grondslag zoals o.a. een portefeuille-wisseling na de
verkiezingen, waardoor Ben Engberts de verantwoordelijke wethouder
werd. Ook was het blijkbaar lastig om een afspraak te maken met de minister.
Dat had tot gevolg dat de datum waarop aangegeven werd dat de petitie zou worden
ingediend door de gemeente een aantal keren werd uitgesteld. Helaas ging het
aantal ongelukken, ook met dodelijke afloop, gewoon door en in september 2014 was
het weer raak. De petitie werd door de gemeente aangepast met dit nieuwe feit
en de uiterste datum van aanbieding werd verschoven naar het laatste kwartaal
van 2014.
De verantwoordelijke minister
zou dan namelijk een werkbezoek aan Hardenberg brengen om o.a. het gevaarlijke
kruispunt op de N36 bij Beerze te bezoeken en dat zou een mooie gelegenheid
zijn om de petitie aan te bieden. Helaas kon dit bezoek, om welke reden dan ook,
geen doorgang vinden. Mede omdat ik in de loop der tijd de wethouder al zeer
regelmatig had benaderd met de vraag waarom we nog niets met de petitie hadden gedaan en waarschijnlijk
ook omdat ik de initiatiefnemer van deze petitie geweest ben, ontving ik op 18
december 2014 een mail van de afdeling communicatie van de gemeente. In deze
mail werd aangegeven dat het aanbieden van de petitie aan de minister werd losgelaten
en dat men nu ging voor het aanbieden van de petitie in mei 2015 aan de hoofdingenieur van Rijkswaterstaat. De
uiterste datum waarop de petitie nu wordt aangeboden is op de site voor de
zoveelste keer weer eens aangepast Dat houdt dus in dat de petitie pas 14 maanden nadat deze is opengesteld wordt aangeboden. Maar ook dat deze petitie niet wordt aangeboden aan degene die de financiële middelen voor de aanpassingen op de N36 beschikbaar moet stellen, minister Schultz van Haegen.
Vanaf het begin is echter het uitgangspunt geweest dat we deze petitie zouden aanbieden aan de minister, want wie betaalt, bepaalt nu eenmaal. Rijkswaterstaat is de uitvoerende organisatie, ook een belangrijke schakel, maar zonder geld van het ministerie kunnen zij natuurlijk niets. Hoe we de veiligheid kunnen verhogen is een andere discussie die pas gevoerd kan worden als er gelden beschikbaar worden gesteld. Ik ben dus van mening dat we onze oorspronkelijke doelstelling, het aanbieden van de petitie aan de minister, niet moeten loslaten en zie zeker mogelijkheden dit op korte termijn te realiseren. Wat mij betreft kan daarna echter de ontmoeting met de hoge Piet van Rijkswaterstaat best doorgaan, want over de planning en oplossingen valt zeker nog veel te bespreken.
Vanaf het begin is echter het uitgangspunt geweest dat we deze petitie zouden aanbieden aan de minister, want wie betaalt, bepaalt nu eenmaal. Rijkswaterstaat is de uitvoerende organisatie, ook een belangrijke schakel, maar zonder geld van het ministerie kunnen zij natuurlijk niets. Hoe we de veiligheid kunnen verhogen is een andere discussie die pas gevoerd kan worden als er gelden beschikbaar worden gesteld. Ik ben dus van mening dat we onze oorspronkelijke doelstelling, het aanbieden van de petitie aan de minister, niet moeten loslaten en zie zeker mogelijkheden dit op korte termijn te realiseren. Wat mij betreft kan daarna echter de ontmoeting met de hoge Piet van Rijkswaterstaat best doorgaan, want over de planning en oplossingen valt zeker nog veel te bespreken.
Ik heb direct na het ongeval
op 1 januari 2015 contact gezocht met de minister en via haar woordvoerder
krijg ik op zeer korte termijn een antwoord of en wanneer we de petitie kunnen
aanbieden. Ik hoop dat we op zeer korte termijn met een aantal mensen richting
Den Haag kunnen afreizen waaronder natuurlijk de wethouder en een delegatie uit
de gemeenteraad. Mogelijk dat er ook bestuurders uit Almelo, Wierden en
Hardenberg mee kunnen gaan om nog meer kracht te geven aan deze petitie. Het
heeft naar mijn mening al veel te lang geduurd voordat we iets met de petitie
hebben gedaan en nu nog tot mei 2015 wachten is voor mij geen optie. De N36
moet veiliger en wel nu ! We moeten de
petitie niet aanpassen, maar de N36.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten