Er is een vacature voor een wethouder in Twenterand.
Hoewel de oppositiepartijen, waaronder de VVD, om het hardst roepen dat drie fulltime wethouders (3 fte) meer dan voldoende zijn, gaf het CDA tijdens de debatten op 10 februari 2015
aan, gewoon weer met vier wethouders verder te gaan. Buiten de variabele kosten voor een wethouder betekent dit 3.2 fte en dus weer het breken van een verkiezingsbelofte. Ongeacht de financiële
situatie van de gemeente of het feit dat de portefeuille ruimtelijke ordening
een stuk minder zwaar is, geven de partijbelangen de doorslag. Binnen het
college wil het CDA haar twee wethouders behouden en dus moeten de inwoners de extra kosten die hiermee gemoeid zijn ophoesten. Het is helaas niet anders.
We kunnen doen en laten wat we willen als de drie C’s het hier samen over eens zijn, is het natuurlijk een gelopen koers. Voor
de vorm zullen we zeker aangeven dat het ook anders had gekund en gemoeten en dat we dan
geld hadden bespaard maar het eind resultaat zal er niet door veranderen. Het
CDA is aan zet en wij hebben dit (voor nu) te accepteren.
Het CDA is dus op zoek naar een geschikte kandidaat en een speciale
commissie heeft alle CDA leden die belangstelling hebben voor de functie van
wethouder uitgenodigd te solliciteren. De benoeming zal dus nog wel even op
zich laten wachten. Het gaat overigens best goed met drie wethouders op dit
moment, het kan dus wel. J
Aan welke voorwaarden moet een wethouder voldoen en is het
een baan die door veel mensen wordt geambieerd of is het een hondenbaan? Nee dat laatste is niet zo, maar het is zeker geen gemakkelijke baan. Als je
niets hebt met de publieke zaak, moet je er ook zeker niet aan beginnen. Als
geld je drijfveer is, moet je ook niet solliciteren want het is een baan van veel
meer dan 40 uur voor een fulltime wethouder. De avonden en de weekends zijn
vaak bezet, je hebt te maken met lastige raadsleden, de ambtenaren denken, daar
heb je er weer één die we moeten vertellen hoe we het willen hebben en je bent politiek nog verantwoordelijk ook voor dingen die een voorganger jaren geleden
heeft uitgevreten. Ook kan je van de ene dag op de andere naar huis worden
gestuurd als zaken niet zijn gegaan zoals deze voorgeschreven zijn er is altijd wel een raadslid die je dit weet te vertellen. Je kunt ook de
dupe worden van onderlinge partijbelangen waar je zelf meestal weinig tegen kunt doen.
Als je zo dus wat zaken op een rijtje zet vraag ik mij even af of
er nog wel serieuze sollicitaties gaan binnen komen bij het CDA, want er zit zeker ook een
afbreukrisico aan zo’n baan. Waarom je mogelijk afgetreden bent wordt gauw
vergeten maar het feit dat je het veld geruimd hebt blijft wel hangen en staat op je CV als je tussentijds om welke reden dan ook af moet treden. Juist voor dit risico is de wachtgeldregeling bedoeld, die inhoudt dat
je afhankelijk van het aantal dienstjaren ruim de tijd krijgt om een andere baan
te zoeken of tot aan je pensioen verzekerd bent van een redelijk inkomen. Ik
vind dat een goede zaak en ik heb hier totaal geen probleem mee. Als we dit
instrument niet zouden hebben zou je nooit de juiste mensen kunnen krijgen voor zo’n
functie. Kortom het is niet zo makkelijk de juiste persoon op de juiste plek te krijgen. Ik ben persoonlijk voorstander van een ondernemer op dit soort posities, maar deze zijn vaak bezig met ondernemen en zijn daar heel druk mee. De publieke zaak is voor hen meer de ver van mijn bed show. Toch hebben we juist dit soort mensen nodig. Ondernemers die zich hier wel voor beschikbaar stellen zijn over het algemeen aan het eind van hun werkzame leven en dus al aardig op leeftijd. Maar ook hier geldt dat de uitzondering de regel bevestigd en juist voor dit soort mensen heb ik heel veel waardering. Zou Bert Oudendijk nu naast zijn schoenen gaan lopen?
Vaak zie je mensen op dit soort posities die een zogenaamde terugkeer
garantie hebben. Dat wil zeggen dat men na een politieke periode weer
automatisch kan instromen in de oude baan. Denk hierbij aan mensen uit het
onderwijs, defensie en overheidsfunctionarissen.
Ik ben echter van mening dat in principe deze mensen niet zo
geschikt zijn voor een positie als bestuurder, hoewel er zeker uitzonderingen
zijn die ook deze regel bevestigd. Ik denk dat bestuurders van gemeenten juist
andere capaciteiten moeten hebben dan de ambtenaren die de werkzaamheden
uitvoeren. Ik ben een groot voorstander van een ondernemend type op dit soort posten. Een
totaal andere kijk op zaken is een must want anders ontstaat het gevaar dat we
te lang doorgaan op een eenmaal ingeslagen weg. Dat kan je deze mensen niet eens
kwalijk nemen, het ondernemen zit niet in hun bloed en juist daarom zijn zij dan ook werkzaam in het onderwijs, defensie of de overheid. Een bestuurder moet charismatisch, klantvriendelijk en creatief zijn, een brede algemene kennis hebben en het
liefst enige ervaring als manager. Kennis van dossiers is niet beslist
noodzakelijk, men moet deze wel snel eigen kunnen maken en hoofd en bijzaken
goed kunnen scheiden. Kennis van mensen en een politieke antenne zijn verder naar mijn mening noodzakelijk als je in de politieke jungle wilt overleven. Heel belangrijk is dat je consistent bent en niet moet proberen het iedereen naar de zin te maken, dat gaat nu eenmaal niet.
Dus je moet nogal aan wat eisen voldoen om op een juiste
wijze als wethouder richting te kunnen geven aan de portefeuilles die onder jouw
verantwoordelijkheid vallen. Laat u door mij echter niet weerhouden te
solliciteren als u aan de voorwaarden voldoet, het geeft heel veel voldoening
om werkzaam te zijn binnen de publieke zaak en het wordt pas echt leuk als je
zaken voor elkaar krijgt.
Er ligt een mooie uitdaging voor normaal gesproken een
periode van drie jaar want dan zijn er weer verkiezingen en moet u zich overgeven
aan de grillen van de kiezers en lokaal gezien heb je ook te maken met de landelijke politieke situatie. Daar word je als lokale bestuurder namelijk ook op afgerekend. Is dat altijd eerlijk? Nee, maar wie zegt dat alles eerlijk toegaat in de politiek?
Zijn dit soort bestuurders dan nog wel te vinden? Ja, dat denk ik wel en
laten we hopen dat de juiste man of vrouw onder de CDA leden zit. Dat moeten we dus nog even afwachten en
kunnen dit ook niet aflezen aan een naam ( what's in a name) want we kunnen er pas echt een oordeel
over vellen als de positie zo’n zes maanden is ingevuld. Dus CDA leden, zeker solliciteren het valt allemaal wel
mee en zo lastig zijn raadsleden ook weer niet hoor. Het gaat namelijk om het belang van onze inwoners en zo zijn we weer terug bij af. Zijn de inwoners toch niet beter af met slechts 3 fulltime wethouders?

Geen opmerkingen:
Een reactie posten