dinsdag 1 november 2016

Partir, c’est mourir un peu.

 Als je een boodschap wilt overbrengen, welke dan ook, is communiceren met je doelgroep het allerbelangrijkste. Dat je dit op heel veel manieren kunt doen en dat er een complete bedrijfstak is ontstaan, die organisaties en bedrijven helpen deze boodschap op de meest creatieve en opvallendste wijze over het voetlicht te brengen, is hiervan het bewijs. Ik ben nog regelmatig onder de indruk van het talent van sommige reclamemakers, als men er weer in slaagt, op een nieuwe en andere manier de  aandacht van de consument weet te pakken. Creativiteit is echt een talent dat daarom ook goed betaald wordt.

Als lokale politieke partij wil je ook een boodschap communiceren met de achterban en dat zijn in mijn geval de inwoners van Twenterand.  Daarbij kunnen we gebruik maken van de reclameafdeling van de landelijke VVD en dat doen we dus zeker ook regelmatig en met name tijdens de landelijke verkiezingscampagne maken we gebruik van de instrumenten die ons worden aangeleverd. Lokaal ligt dit echter toch iets genuanceerder, de VVD Twenterand kiest er duidelijk voor een eigen boodschap te communiceren, waarbij we uiteraard gebruik maken van de zaken die ons worden aangeboden, maar daarnaast ook een eigen geluid willen laten horen, met als basis de liberale uitgangspunten van onze partij. Maar wij behouden ons het recht voor, over zaken anders te denken dan dat men in Den Haag doet en dat is de afgelopen jaren ook al een aantal malen gebeurd.

Wij gebruiken als partij vrijwel alle sociale media en bovendien maak ik daar ook persoonlijk zeer frequent gebruik van. Ook mijn steunfractieleden profileren zich via deze communicatiemiddelen. Goede zaak (en niet meer weg te denken) om je politieke standpunten en dus je boodschap, ook op deze manier kenbaar te maken.

De andere en 'oudere' media spelen echter nog steeds een grote rol bij het communiceren van je politieke boodschap en dus is een goed contact met de redactie en een persoonlijk contact met de journalisten heel belangrijk. Ik heb altijd geprobeerd deze contacten te koesteren zonder daar misbruik van te maken. Niet dat journalisten zich laten gebruiken, maar je moet privé en zakelijk altijd heel goed weten te scheiden. Ik kan zeggen dat mijn contacten met de media, zonder uitzonderingen heel goed en zuiver zijn, waarbij ik de onafhankelijkheid van een journalist altijd respecteer maar het zeker niet altijd eens was over de manier waarop zij een onderwerp van mijn partij verwoordden. Door de bank genomen ben ik echter heel tevreden over de samenwerking met de media en vind ook dat je er wat voor moet doen om deze contacten in stand te houden. Wees vooral duidelijk, geef aan wat ze wel of niet mogen citeren en geef de schrijvende pers op momenten enige voorinformatie, anders verliezen zij het altijd van de online nieuwsdiensten, die nu eenmaal veel sneller kunnen reageren op gebeurtenissen. Leven en laten leven, zonder daarin de wederzijdse onafhankelijkheid uit het oog te verliezen.

Met Tom van den Berg, de redacteur namens Dagblad Tubantia voor politiek Twenterand, heb ik een goed contact. We waren het niet altijd met elkaar eens, maar hebben wel wederzijds veel respect voor elkaar en ik ben altijd open en eerlijk, maar tevens volstrekt duidelijk geweest in mijn contacten met hem. Ik weet dat hij hier ook zo over denkt, dus wat mij betreft had ik onze samenwerking graag tot aan mijn afscheid als raadslid (2018) willen voortzetten. Maar Tom gaat vertrekken als redacteur Twenterand en gaat binnen Tubantia een andere functie vervullen.
De begrotingsvergadering van 8 november 2016 wordt zijn laatste klus als redacteur Twenterand. Hoewel zijn beoogd opvolger bekend is, laat ik de bekendmaking hiervan over aan Tubantia.

Ik vind het jammer dat Tom van den Berg Twenterand verlaat, niet alleen om mijn persoonlijke contacten met hem, maar zeker ook omdat hij een goed en betrokken journalist is, die niet over één nacht ijs gaat en hoor en wederhoor altijd als leidraad neemt. Ik feliciteer hem graag met zijn promotie en wie weet komen we elkaar nog wel weer eens tegen,  al ligt het nu meer voor de hand dat dit dan via de online-site van Tubantia zal zijn.  Op dat terrein liggen namelijk zijn nieuwe uitdagingen. Partir, c'est mourir un peu. Tom, bedankt voor de prettige samenwerking namens de VVD Twenterand, maar zeer zeker ook namens mijzelf. Het ga je goed, veel succes in je nieuwe functie en blijf goed voor je konijnen zorgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten