Als je een boodschap wilt overbrengen, welke dan ook, is
communiceren met je doelgroep het allerbelangrijkste. Dat je dit op heel veel
manieren kunt doen en dat er een complete bedrijfstak is ontstaan, die
organisaties en bedrijven helpen deze boodschap op de meest creatieve en
opvallendste wijze over het voetlicht te brengen, is hiervan het bewijs. Ik ben
nog regelmatig onder de indruk van het talent van sommige reclamemakers, als men
er weer in slaagt, op een nieuwe en andere manier de aandacht van de consument weet te pakken.
Creativiteit is echt een talent dat daarom ook goed betaald wordt.
Als lokale politieke partij wil je ook een boodschap
communiceren met de achterban en dat zijn in mijn geval de inwoners van
Twenterand. Daarbij kunnen we gebruik
maken van de reclameafdeling van de landelijke VVD en dat doen we dus zeker ook
regelmatig en met name tijdens de landelijke verkiezingscampagne maken we
gebruik van de instrumenten die ons worden aangeleverd. Lokaal ligt dit echter
toch iets genuanceerder, de VVD Twenterand kiest er duidelijk voor een eigen
boodschap te communiceren, waarbij we uiteraard gebruik maken van de zaken die
ons worden aangeboden, maar daarnaast ook een eigen geluid willen laten horen,
met als basis de liberale uitgangspunten van onze partij. Maar wij behouden ons het recht voor, over zaken anders te denken dan dat men in Den Haag
doet en dat is de afgelopen jaren ook al een aantal malen gebeurd.
Wij gebruiken als partij vrijwel alle sociale media en
bovendien maak ik daar ook persoonlijk zeer frequent gebruik van. Ook mijn
steunfractieleden profileren zich via deze communicatiemiddelen. Goede zaak (en
niet meer weg te denken) om je politieke standpunten en dus je boodschap, ook op
deze manier kenbaar te maken.
De andere en 'oudere' media spelen echter nog steeds een grote rol
bij het communiceren van je politieke boodschap en dus is een goed contact met
de redactie en een persoonlijk contact met de journalisten heel belangrijk. Ik
heb altijd geprobeerd deze contacten te koesteren zonder daar misbruik van te
maken. Niet dat journalisten zich laten gebruiken, maar je moet privé en
zakelijk altijd heel goed weten te scheiden. Ik kan zeggen dat mijn contacten
met de media, zonder uitzonderingen heel goed en zuiver zijn, waarbij ik de
onafhankelijkheid van een journalist altijd respecteer maar het zeker niet
altijd eens was over de manier waarop zij een onderwerp van mijn partij
verwoordden. Door de bank genomen ben ik echter heel tevreden over de samenwerking
met de media en vind ook dat je er wat voor moet doen om deze contacten in
stand te houden. Wees vooral duidelijk, geef aan wat ze wel of niet mogen
citeren en geef de schrijvende pers op momenten enige voorinformatie, anders verliezen
zij het altijd van de online nieuwsdiensten, die nu eenmaal veel sneller kunnen
reageren op gebeurtenissen. Leven en laten leven, zonder daarin de wederzijdse
onafhankelijkheid uit het oog te verliezen.
Met Tom van den Berg, de redacteur namens Dagblad Tubantia
voor politiek Twenterand, heb ik een goed contact. We waren het niet altijd met
elkaar eens, maar hebben wel wederzijds veel respect voor elkaar en ik ben
altijd open en eerlijk, maar tevens volstrekt duidelijk geweest in mijn
contacten met hem. Ik weet dat hij hier ook zo over denkt, dus wat mij betreft
had ik onze samenwerking graag tot aan mijn afscheid als raadslid (2018) willen
voortzetten. Maar Tom gaat vertrekken als redacteur Twenterand en gaat binnen
Tubantia een andere functie vervullen.
De begrotingsvergadering van 8 november 2016 wordt zijn
laatste klus als redacteur Twenterand. Hoewel zijn beoogd opvolger bekend is,
laat ik de bekendmaking hiervan over aan Tubantia.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten