vrijdag 16 december 2016

Gebrek aan respect of een gebrek aan argumenten?

Ik ben het volledig oneens met collega-raadsleden die zeggen, dat het in de lokale politiek Twenterand ontbreekt aan wederzijds respect. Het klopt dat we het op onderdelen soms totaal oneens zijn met elkaar, maar dat houdt niet automatisch in dat het aan respect zou ontbreken. Natuurlijk is onze samenleving veranderd en ook het politieke klimaat is anders dan een aantal jaren geleden. De tijd dat één of enkele partijen het voor het zeggen hadden en bijna geen tegengas kregen, is gelukkig voorbij, het feodale tijdperk  is echt afgelopen. Hoewel ik mij een enkele keer wel eens afvraag of dit inmiddels wel bij iedereen is doorgedrongen. De woordvoerders van de politieke partijen zijn mondiger geworden, durven meer voor hun mening uit te komen en dat is voor een aantal partijen best even wennen.  Raadsleden zijn echter gekozen om hun controlerende taak uit te voeren en als zij het, vanuit een politieke overtuiging, met zaken niet eens zijn, voeren zij hierover een debat op basis van argumenten. Dat het debat op momenten scherp gevoerd wordt, hoort er bij en daar is naar mijn mening ook helemaal niks mis mee. Sterker nog,  het is juist goed dat dit gebeurt, had al veel eerder moeten gebeuren, want de gevolgen van te weinig controle, ondervinden we heden ten dage nog steeds in Twenterand. Je hoeft ook totaal geen medelijden te hebben met bijvoorbeeld een wethouder, als er van zijn of haar voorstel niets overblijft, dat ligt dan toch echt aan het voorstel en niet aan de volksvertegenwoordigers.

Natuurlijk is het niet leuk als jouw voorstel of mening niet wordt gedeeld, maar kom op zeg, wat is er mis dat je op basis van argumenten je mening bij moet stellen?  Vooral met dat laatste hebben sommigen raadsleden te veel moeite en zien dit kennelijk als een nederlaag. Ik heb zeker een heel duidelijke mening of overtuiging en die zal ik te vuur en te zwaard verdedigen, maar als anderen mij op basis van argumenten kunnen overtuigen van mijn ongelijk, heb ik daar geen enkel probleem mee en zal mijn mening herzien. Dat voelt voor mij ook niet als een nederlaag, maar is een logisch gevolg van een debat waarin het gaat om meningsvorming. Helaas zit niet iedereen zo in elkaar en wordt er in plaats van de inhoudelijk sterke argumenten van anderen te accepteren, dan plotseling gesproken over een gebrek aan respect. Dat is een zwaktebod en dat hoort zeker in de lokale politiek, waar we zo dicht en direct met elkaar omgaan, naar mijn mening niet thuis. Je mag een gebrek aan respect niet verwarren met het feit dat je over een onderwerp een ander standpunt inneemt. Dat is binnen een democratisch bestel gelukkig gewoon toegestaan en dat moeten we ook zeker zo houden.

Natuurlijk constateer ik ook dat het politieke debat, met name in de Tweede Kamer verhard en soms is daar daadwerkelijk sprake van een gebrek aan respect. Maar ik zie dat in onze raadszaal gelukkig nog niet gebeuren. Ja, je krijgt nu eenmaal ook in de politiek niet altijd je zin en dat weet ik, als vertegenwoordiger van een kleine partij, maar al te goed. Dat ligt echter niet aan een gebrek aan respect, je moet de oorzaken bij jezelf zoeken. Hoe komt het dat je de anderen niet hebt kunnen overtuigen of waarom is je collegevoorstel afgewezen? Laten we daar eens mee beginnen en het woordje respect wat minder vaak in de mond nemen, maar dit meer in de praktijk (blijven) brengen. Opvallend is dat collega’s die de mond vol hebben over een gebrek aan respect, na afloop van een raadsvergadering vaak als eerste weg zijn en geen tijd investeren om met elkaar het verloop van een debat nog eens rustig na te bespreken. Ik weiger dus mee te gaan met de opvatting dat er binnen de gemeenteraad van Twenterand een gebrek aan wederzijds respect is. Dit moeten we elkaar niet proberen aan te praten.


1 opmerking:

  1. Goed verhaal en het woord respect wordt helaas te vaak verkeerd gebruikt, je slaat hier de spijker op z'n kop. Ook goed dat je geen maken noemt, maar de mensen die het betreft herkennen zich hier wel in. Ik lees je blogs altijd met veel plezier,

    BeantwoordenVerwijderen