maandag 27 februari 2017

Politiek en strategie

Dat mijn blogs vooral over de lokale politiek gaan is natuurlijk heel goed verklaarbaar en normaal gesproken reageer en schrijf ik niet zo vaak op en over de landelijke politiek. Niet dat het de ver van mijn bed show is en ik er geen belang aan hecht, maar mijn invloed is natuurlijk landelijk maar heel beperkt. Of mijn invloed in de lokale politiek nu echt zo veel groter is, daar mag men van mening over verschillen, maar ik heb lokaal wel degelijk de kans zaken aan de orde te stellen en er in ieder geval het debat over aan te gaan.

Ik heb bijvoorbeeld namens mijn partij woensdag 1 maart 2017 een debat aangevraagd over helaas weer een grondtransactie die niet goed is verlopen en de gemeenschap wederom veel geld gaat kosten. Dat zijn voor mij zaken waar ik wel  wat mee kan en vanuit mijn taak als volksvertegenwoordiger direct invloed op heb, al is het alleen maar door dit soort misstanden aan de orde te stellen. Wat de andere partijen er van vinden is natuurlijk niet onbelangrijk, maar speelt bij het aan de orde stellen geen rol. 

Op dit moment staat echter vrijwel alles in het teken van de landelijke verkiezingen.  Dat het belangrijke verkiezingen worden valt niet te ontkennen en  de gevechtshandelingen zijn begonnen. De sociale media spelen een grote rol en uit electorale overwegingen schijnt het soms beter te zijn niet, dan wel aan een debat mee te doen. Ook de VVD kiest haar debatten uit, laat daar geen enkel misverstand over bestaan.

Ik heb afgelopen zondagmorgen een debat gezien tussen de kandidaten die op plek twee staan van de kandidatenlijsten van het CDA, PVV, VVD, GL en  de SP. Of het toeval is dat dit allemaal vrouwen waren weet ik overigens niet, maar het was wel een feit. Namens de VVD was Jeanine Hennis aanwezig en zij werd door de anderen, allemaal oppositie partijen, hard aangevallen op  het kabinetsbeleid. Overigens, ging dit haar heel goed af, maar ik kan me voorstellen dat het campagneteam van de VVD vooraf heeft nagedacht of zij er wel moest gaan zitten. In dit debat was namelijk de andere regeringspartij niet aanwezig, dus je kon verwachten dat alle ballen richting Jeanine zouden gaan. 

Je bent als partij natuurlijk ook niet verplicht om aan alle debatten mee te doen en soms is het electoraal zelfs beter om bijvoorbeeld de oppositiepartijen onderling het debat maar te laten voeren. Vooral als de verschillen tussen deze partijen breed worden uitgemeten en men elkaar vliegen probeert af te vangen, is de kans dat je er electoraal garen bij spint best groot, zelfs als je niet aan zo’n debat deelneemt. Ook dit soort beslissingen maken onderdeel uit van een campagnestrategie. Aan het Rode Hoed debat op zondagavond, opvallend allemaal mannen,  werd door de VVD niet meegedaan. Officieel omdat RTL de afspraken niet was nagekomen, aan de andere kant kan ik mij ook voorstellen dat het campagneteam hier niet echt ongelukkig mee was. Overigens kwam in dit debat de VVD wel een aantal malen voorbij en met name het CDA gaf aan het te betreuren dat de VVD er niet was. Eigenlijk moet ik Buma bedanken voor de aandacht en de reclame die hij voor de VVD tijdens dit debat heeft gemaakt. 

Er zijn echter ook debatten waar je niet mag ontbreken en ik ben van mening dat de VVD een juiste mix heeft gevonden tussen debatten, het gebruik van de sociale media en het zogenaamde canvassen in het land. Hoewel de VVD niet bekend staat als een partij die graag gaat flyeren en dat kan ik volmondig onderschrijven. Ik vind overigens dat in het algemeen in de campagnes te weinig over de eigen partijstandpunten gaat en dat men vooral bezig is zaken te benoemen die bij andere partijen verkeerd zouden zijn gegaan. Ik mis het uitgaan van de eigen kracht en dat betreur ik. Wijzen naar anderen is echt een zwaktebod, dat wil ik Sybrand ook nog wel even meegeven. 

Het worden heel belangrijke verkiezingen en ik hoop dat de VVD het karwei mag afmaken. Het gaat namelijk, mede dankzij dit kabinet, gelukkig met Nederland een heel stuk beter, maar niet alle Nederlanders profiteren hier nog van en dat moet de komende vier jaar gaan gebeuren. De kiezer gaat bepalen of Mark Rutte de kans krijgt om ook dit voor elkaar te krijgen, maar ik heb er vertrouwen in dat hem deze kans wordt geboden. Ik vind dat hij dit verdient, maar ik ben niet helemaal objectief natuurlijk. 16 maart weten we het en mijn advies is, ga in ieder geval stemmen op een regionale kandidaat en het liefst op een regionale kandidaat van de VVD.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten