Dat dit
college een raadsvoorstel heeft ingediend en dat de raad vervolgens met 12 tegen 11 stemmen heeft besloten een overdekt zwembad te gaan bouwen
aan de Prinsenweg in Vriezenveen Noord, zal u waarschijnlijk niet ontgaan zijn.
Dat de beoogde locatie nog aangekocht moet worden terwijl de gronden bij de alternatieve locaties De
Stamper, De Zandstuve en De Plump al in gemeentelijk bezit zijn, is volgens mij
ook algemeen bekend. Geheel toevallig werd ik op de hoogte
gebracht van het eerste gesprek tussen de gemeente en de eigenaren van het
beoogde stuk grond voor de bouw van het zwembad aan de Prinsenweg. Het bleek
maar een heel kort gesprek te zijn geweest, want de verschillen lagen mijlen
ver uit elkaar. Natuurlijk kan dit tactiek zijn van deze eigenaren dus laten we
het er op houden, dat het niet helemaal gegaan is zoals het college dit van te voren had ingeschat. Goedkoper zullen deze gronden er echter niet op zijn geworden, schat ik zo in.
Waar het
college ook een grove inschattingsfout heeft gemaakt is bij de perikelen rond
een groenstrook aan de Almeloseweg te Vriezenveen. Op 28 december 2015 heeft de
gemeente Twenterand koopcontracten afgesloten voor woon/werk locaties op
bedrijventerrein Almeloseweg Oost, met daarin de toezegging dat de te bouwen
woningen vrij uitzicht zouden krijgen in de richting van de Almeloseweg. Dit
was echter in strijd met een uitspraak van de rechter en ook in strijd met het
na deze uitspraak aangepaste bestemmingsplan. Aangezien een aantal betrokken
bewoners van de Almeloseweg, overigens volkomen terecht, bezwaar maakten kon de
gemeente de in de koopcontracten opgenomen toezegging voor de opgenomen
deadline niet nakomen. In plaats van de contracten van rechtswege te laten
ontbinden koos men er echter voor de deadline op te rekken en kwam de gemeente
met een aanvullende toezegging richting de kopers dat, mocht het vrij uitzicht
ook voor deze tweede deadline niet worden waargemaakt, alle gemaakte en nog te
maken kosten van de kopers door de gemeente zouden worden vergoed. CDA
wethouder Jan-Herman Scholten is voor deze gang van zaken politiek
verantwoordelijk. De wethouder had beter moeten en kunnen weten en heeft niet
alleen geen of onvoldoende rekening gehouden met de belangen van acht betrokken
inwoners, maar ook niet met de belangen van de kopers van de woon/werk
locaties. Als gemeente worden we hierdoor helaas weer geconfronteerd met claims
en kosten die we moeten betalen met gemeenschapsgeld. Ook de belangen van alle
inwoners van Twenterand zijn hierdoor door de wethouder dus onvoldoende
behartigd. De financiële gevolgen zijn buiten de kosten van de ambtelijke inzet
en de kosten van de inhuur van een mediator inmiddels al opgelopen tot boven de
50.000,= euro en er ligt inmiddels een claim van één van de kopers van
291.300,= euro.
De
invoering van de nieuwe algemene subsidieverordening is helaas een groot fiasco
geworden met als gevolg dat heel veel organisaties en verenigingen niet wisten
waar ze aan toe waren. Ook op dit moment is nog steeds niet duidelijk wanneer er een eind komt aan deze tombola, met in eerste instantie heel
veel nieten. Weer kon het debat over deze zaak niet worden afgerond omdat er onvoldoende stukken waren aangeleverd en het college en een instelling op
cruciale punten fors van mening verschilden. Dat ik namens mijn partij op 5
juli 2016 tegen deze nieuwe subsidieverordening heb gestemd, was dan ook niet
voor niets. Ook bij de invoering van deze verordening is door dit college een
duidelijke inschattingsfout gemaakt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten