maandag 27 maart 2017

Heel veel succes, maar wel de sleutels inleveren.

Ik heb als ondernemer regelmatig met vertegenwoordigers te maken gehad, tegenwoordig noemt men dit overigens accountmanagers of zo. Ik was voor deze functies altijd op zoek naar gedreven personen, liefst met een jong gezin en een behoorlijk hoge hypotheek. Zodat zij niet alleen van mij een target kregen opgedragen, maar ook van hun vrouw of partner de boodschap meekregen om net een stapje harder te lopen. Ik ben zelfs wel eens zo ver gegaan dat ik de vrouwen van vertegenwoordigers een mooie bontjas in het vooruitzicht stelde als manlief in een kwartaal de meeste orders binnen haalde. Kun je nagaan hoe lang dat al geleden moet zijn, want met bontjassen scoor je al decennia niet meer en of dit nu achteraf wel de juiste methode was?

Uiteraard kwam het voor dat vertegenwoordigers ontslag indienden en bijvoorbeeld voor een concurrent aan de slag gingen. Ondanks een concurrentiebeding, bleek in de praktijk dat er heel moeilijk wat tegen te doen was. Ik heb altijd één stelregel gehad in dit soort situaties: Sleutel van de auto en het bedrijf inleveren, de lopende zaken overdragen en dezelfde dag nog op non actief zetten. Het spreekt vanzelf dat ik de wettelijke verplichtingen altijd netjes ben nagekomen. Ik ben namelijk van mening dat je niet kunt verwachten dat alle aandacht en inzet van deze man of vrouw zich tijdens de opzegperiode nog volledig op de belangen van jouw bedrijf richten, men is, bewust of onbewust, te veel bezig met de nieuwe baan. In dit soort gevallen vond ik dat het dus voor alle partijen beter was zo snel mogelijk afscheid van elkaar te nemen. Ik moet zeggen dat ik er ook altijd met de betrokkenen op een goede manier uit ben gekomen. Mijn standpunt is, specifiek voor dit soort functies, in de loop der tijd ook niet veranderd en ik denk er ook nu nog precies zo over als in 1975, toen ik dit besluit voor het eerst heb genomen.

Dat burgemeester Cornelis Visser vanaf 18 mei 2017 de gemeente Katwijk gaat vertegenwoordigen is zijn goed recht en ik neem hem daarin ook beslist niets kwalijk. Als iemand zich kan verbeteren, moet je hem of haar die ruimte ook geven. Toch vraag ik mij ook hier af of het zowel voor de gemeente maar ook voor Cornelis niet beter is eerder afscheid van elkaar nemen. Ook Cornelis is op dit moment, druk bezig met zijn nieuwe uitdaging, dat merk en zie je ook. Ik zag zelfs een opmerking op twitter voorbij komen dat hij nog nooit zoveel had getwitterd dan de laatste dagen, maar dat dit vooral over Katwijk ging. Wil dit dan voor mij zeggen dat hij bewust zijn taken namens Twenterand verwaarloosd? Nee, dat kan en mag ik niet zeggen, maar we zouden burgemeesters niet in deze spagaat moeten brengen. Dit is een lastige positie en ik ben echt van mening dat je zoiets kunt voorkomen, door in voorkomende gevallen eerder afscheid van elkaar te nemen. Je moet mensen niet in zo’n positie willen brengen, want natuurlijk is men gevraagd en ongevraagd, bewust of onbewust bezig met de nieuwe uitdaging en zaken rond bijvoorbeeld een verhuizing. Je ontkomt er helaas niet aan dat er de laatste maanden hierdoor enige frictie gaat optreden en dat is voor alle betrokkenen niet goed en volgens mij dus ook onnodig.  

Voor alle duidelijkheid en om misverstanden te voorkomen, dit ligt niet zozeer aan onze burgemeester maar veel meer aan het systeem. Ik ben er dus voorstander van dat burgemeesters, als zij een andere publieke functie gaan vervullen, direct opstappen. Ook ministers zijn binnen een dag vertrokken, dus waarom kan dit dan niet bij burgemeesters?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten