dinsdag 21 maart 2017

Het ga je goed, Cornelis.

Dat het vertrek van Cornelis Visser voor mij nu echt totaal onverwachts komt, kan ik natuurlijk niet zeggen. Hij heeft namelijk zelf na zijn benoeming voor de tweede ambtsperiode, aangegeven deze termijn niet af te maken. 
De snelheid waarin het nu allemaal gaat plaats vinden, verrast mij echter wel wat. Op 18 mei wordt hij namelijk al geïnstalleerd als burgemeester van Katwijk. Katwijk is met recht een stap vooruit in de carrière van Visser als burgemeester, een gemeente die bijna twee keer zo groot is als Twenterand is met recht een hele promotie. Uiteraard heb ik hem hiermee gefeliciteerd en hem veel succes gewenst als burgervader van Katwijk. Of hij klederdracht gaat dragen weet ik niet, maar het zou hem zeker niet misstaan.

Er zijn niet zo heel veel gemeenten meer die steunen op een coalitie van CDA, CU en SGP en voor mij is het aan de ene kant dus best verrassend dat hij juist in zo’n gemeente wordt benoemd, maar aan de andere kant lijkt dit ook wel weer heel logisch. Zowel Twenterand als Katwijk zijn politiek gezien confessionele gemeenten, waar het geloof een beslissende rol speelt. Volgens mij is deze rol in Katwijk zelfs nog wel wat sterker dan in Twenterand. Cornelis is ook best wat confessioneel en wat dat betreft past hij wel in het beeld van de gemeente Katwijk. Het grote voordeel is dat hij geboren en getogen is in Zuid Holland, zijn geboorteplaats ook een vissersdorp is en de overgang van Zuid Holland naar het Oosten van Nederland en speciaal Twenterand, karakterologisch toch best een heel grote stap was. Katwijk zal voor hem voelen als een soort thuiskomen.

Twenterand was voor Cornelis zijn eerste benoeming als burgemeester en dat heeft hij geweten. Volgens hem was de gemeenteraad van Twenterand heel lastig en dat zou in andere gemeenten heel anders zijn. Ik vraag mij dan altijd af, hoe hij dit kan weten, want Twenterand was tenslotte zijn eerste standplaats. Buurman’s gras is, ook in de politiek, altijd groener. Ik ben de laatste die zal ontkennen dat we het hem als raad makkelijk hebben gemaakt en dat ik hierin een rol heb gespeeld geef ik grif toe. Wel heb ik altijd getracht richting hem duidelijk en open te zijn en zaken te benoemen. Dat we een hechte band hebben onderhouden kan ik dus niet zeggen, maar daar heb je minimaal twee mensen voor nodig, dus ben ik daar mede debet aan. Cornelis is er niet in geslaagd echt geliefd te worden onder een brede laag van de inwoners van Twenterand, maar ook hier moet dit van twee kanten komen en kennelijk is dit onvoldoende gelukt. Qua karakter is er dus zoals al eerder aangegeven een groot verschil tussen Tukkers en Zeeuwen en dat heeft, zeker in de begin periode, een rol gespeeld, zowel in de omgang met de raad als met de inwoners van Twenterand.

Ik ben echter overtuigd van de goede bedoelingen van onze burgemeester en hij heeft zeker zijn verdiensten gehad voor Twenterand, maar het werd geen match voor het leven en van liefde op het eerste gezicht was geen sprake, het bleef allemaal net wat te gereserveerd. Dat ik hem zal missen, kan ik niet beweren en dat zou van mijn kant ook knap hypocriet zijn. Ik heb hem wel altijd gerespecteerd hoewel ik het regelmatig met hem aan de stok heb gehad. Nee, ik zal dus geen traan laten om zijn vertrek, dat hoeft overigens ook niet want ook financieel zet de burgemeester een grote stap. Ik wens hem en zijn gezin uiteraard het allerbeste toe. Ik heb geen familie in Katwijk wonen, wat dat betreft hoeft hij zich geen zorgen te maken. Ook voor mij waren deze jaren mijn eerste ervaringen als volksvertegenwoordiger en ook ik heb er veel van geleerd. Het ga je goed, Cornelis en bedankt voor de samenwerking. Het was voor ons beiden leerzaam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten