woensdag 13 september 2017

Relpolitiek

In de eerste termijn van fractievoorzitter Henk Kerkdijk van het CDA, tijdens het raadsdebat van 12 september 2017 over een verklaring voor een varkensfokkerij, deelde hij de raad heel nadrukkelijk mee dat het debat gevoerd moet worden in deze raad en 'niet zoals dit gebeurd is met andere onderwerpen.' Huh, wat bedoelde hij hier dan precies mee? Dat hij hier doelde op raadsleden die gebruik maken van sociale media om hun taak als raadslid uit te voeren en dat hij hierbij heel nadrukkelijk doelde op Marcus Elzinga en ondergetekende was mij overigens wel duidelijk. Maar of hij hierbij ook dacht aan het twitter gedrag van een CDA fractielid en aan een ander CDA lid, dat kortgeleden via een tweet nog van mening was dat een vergoeding voor raadsleden niet nodig was, was mij niet helemaal duidelijk. Ook vroeg ik mij af of hij zijn eigen tweet, waarin hij raadsleden beschuldigde van rel politiek en zelfs verkondigde dat er een partij angst had voor de PVV, hierbij ook had betrokken?  Opvallend overigens dat hij, toen hij over deze eigen tweet werd aangesproken door een journalist, hij zijn tweet plotseling verwijderde, maar dit geheel terzijde. Kortom ik wilde graag weten wat hij nu precies bedoelde en daarom heb ik hem dit tijdens zijn inbreng gevraagd. Tenslotte was hij er zelf over begonnen en in de raad is het gebruikelijk dat, als er iets niet helemaal duidelijk is, je er een vraag over stelt.

Ik kan natuurlijk alleen maar over mijzelf spreken en ja, ik gebruik de sociale media veelvuldig; Twitter, Instagram, Facebook noem het maar op en daarnaast schrijf ik ook regelmatig blogs. Kortom ik gebruik alle mogelijkheden om mijn mening, maar ook de mening van mijn partij, naar buiten te brengen. Dat niet iedereen daar blij mee is valt niet te vermijden, maar het is in ieder geval duidelijk hoe ik er over denk en ik doe het allemaal openbaar en onder mijn eigen naam. Mijn vraag maakte kennelijk wat los, zeker nadat collega Elzinga zich als mede relschopper ook bij de interruptiemicrofoon had gemeld en ik vat deze interruptiedebatjes maar even samen. Als voorbeeld noemde Henk Kerkdijk de oliebollen kwestie. Dat de coalitiepartijen niet gelukkig waren over de zondagse oliebollensoap, kan ik zeker begrijpen, ik heb mij er namelijk ook kapot voor geschaamd, al was dit dan wel plaatsvervangend. Wat ik echter totaal niet begrijp is dat de fractievoorzitter van het CDA de schuld van deze publiciteitsgolf neerlegt bij een raadslid of raadsleden die via de sociale  media communiceren of reageren op een krantenartikel. Volgens mij heeft een raadslid een controlerende taak en behoort het ook tot zijn taak misstanden aan de kaak te stellen. Op welke wijze een raadslid deze taken uitvoert is aan hem of haar en dat kan Henk Kerkdijk leuk of niet leuk vinden, maar daar heeft hij verder niets mee te maken.  Dat de media eigen bronnen hebben en uiteindelijk een eigen verhaal schrijven waar je mogelijk als partij wel of niet goed wordt neergezet, valt niet te vermijden, maar dat is natuurlijk niet de schuld van twitterende raadsleden. Typerend is overigens, dat toen kortgeleden de VVD, verkeerd werd neergezet door onze lokale omroep, Henk Kerkdijk aangaf dat ik dit maar moest accepteren, dit kwam regelmatig voor ook bij het CDA en daar moest ik niet zo moeilijk overdoen. Kennelijk geldt deze mening echter alleen als het andere partijen betreft, want als het zijn eigen partij betreft denkt hij er plotseling heel anders over. Want waarom brengt hij anders dit onderwerp ter sprake in de raad en loopt hij vervolgens helemaal leeg als ik hem hierover een vraag stel?

Met name toen hij het had over halve waarheden die werden verkondigd, heb ik hem gewezen op het feit dat hij hier duidelijk te ver ging. Als hij het heeft over halve waarheden houdt dit namelijk tevens in dat er ook leugens of in ieder geval halve leugens worden verspreid. De fractievoorzitter van het CDA gaf aan dat men daar in huize Kerkdijk ook zo over dacht. Omdat ik mij als twitterend politieke relschopper dus aangesproken voelde, heb ik hem duidelijk te verstaan gegeven dat ik dit niet accepteerde en heb zijn excuses geëist. Die heb ik niet gekregen, maar hij gaf ook niet aan dat hij mij hier niet bedoelde. Kennelijk was hij echter nog niet helemaal leeg gelopen want plotseling kwam hij met de mededeling dat de oliebollenverkoper secretaris van de PvdA was. Wat dit met oliebollen te maken heeft weet ik niet, maar kennelijk vond de fractievoorzitter van het CDA het nodig ons deze mededeling te doen. Hij had het overigens ook nog over een woord dat hij volgens mij voor Marcus Elzinga in gedachten had, maar dat woord wilde hij niet noemen. Het begon met een K en eindigde ook met een K. Heel geheimzinnig allemaal, maar welk woord hij nu bedoelde weet ik niet. Welk woord beginnend en eindigend met een K zou nu zo schunnig zijn dat je dit niet kunt benoemen in een raadsdebat? Ik heb er een paar opgezocht maar ik kom er niet uit, maar ik heb wel meer moeite om Henk Kerkdijk te begrijpen. Kiest u zelf maar, ik denk dat ik de meeste woorden die aan de omschrijving voldoen wel heb opgeschreven.

Kaak, Kafkaësk, kak, kakkerlak, kalk, kamersuk, kaneelstok, kansrijk, kapstok, karakteristiek, karnemelk, katholiek, kazak, keizerrijk, kek, kelk, kenmerk, kennelijk, keramiek, kerfstok, kerk, kerkdijk, kerkelijk, kerkklok, keurmerk, kick, kijk, kik, kinderboek, kinderlijk, kiosk, klaglijk, klaarblijkelijk, klank, klantvriendelijk, klapstuk, klapwiek, klassiek, kledingstuk, kletskoek, kleurrijk, kliek, klik, klikklak, klimrek, kliniek, klink, kloek, klok, klootjesvolk, klootzak, knaak, knettergek, knik, knoeiwerk, knoflook, knook, knotsgek, koek, koekoek, koemelk, koetswerk, kofferbak, kok, komiek, koninklijk, koninkrijk, kook, kookboek, kopstuk, kortwiek, kostelijk, kouwelijk, kraambezoek, kreek, krenk, kriek, krik, krikkemik, kritiek, kroepoek, kroniek, kroonkurk, krottenwijk, kruidkoek, kruik, kruk, kuniek, kunstwerk, kurk, kurkeik, kwaak, kwalijk, kwark, kwiek en kwik. (geen kwek en kwak, want dat zijn eigen namen.) 

Dat de mediahype over de oliebollen niet de schuld is van  twitterende raadsleden lijkt mij echter helder. Ook zijn er door deze twitteraars geen leugens of halve leugens verspreid of anders moet Henk Kerkdijk dit aantonen. Aantonen of excuses aanbieden lijkt mij hier dus koninklijk. Als je dan zo nodig van schuld wilt spreken, is het met name de onjuiste communicatie geweest vanuit de gemeente. Aangeven dat je bijvoorbeeld als gemeente geen toestemming geeft voor oliebollenverkoop op zondag 31 december omdat er sprake zou zijn van oneerlijke concurrentie, terwijl later blijkt dat er helemaal geen sprake is van concurrentie, lokt natuurlijk reacties uit. Ook dat er dan mogelijk een verstoring van de zondagrust zou optreden werd door de media gretig als argument opgepikt. De vergunning van de oliebollenbakker geeft echter klip en klaar aan dat hij op zondag 31 december 2017 gewoon oliebollen mag verkopen. Als de gemeente dit vanaf het begin en in overleg met de ondernemer beter had gecommuniceerd had deze soap over oliebollen nooit ontstaan. Dat was mij een lief ding waard geweest en niet voor niets heb ik in mijn berichten over deze kwestie aangegeven dat ik mij kapot schaamde over deze zaak. Het ging feitelijk alleen om de vraag of Bongiorno deze bollen via een kraam voor de winkel of vanuit de winkel kon aanbieden. Dat had dus vanaf het begin duidelijk door de gemeente gecommuniceerd moeten worden, maar dat kun je twitterende raadsleden natuurlijk niet in de schoenen schuiven. Overigens ben ik met Henk Kerkdijk van mening dat het finale debat in de raadszaal plaats moet vinden, maar ik geef verder natuurlijk zelf invulling aan de wijze waarop ik namens mijn partij wil communiceren met de inwoners van Twenterand. Dan maar een relschopper al dan niet politiek. Goed dat burgemeester van der Kolk, Henk Kerkdijk tot de orde riep en aangaf zich bij het onderwerp te houden. Er komt een vervolg en wat mij betreft moet dit vervolg ook in de openbaarheid plaatsvinden. Ik ben van mening dat de inwoners hier misschien niet op zitten te wachten, maar er wel recht op hebben. Maar ook hierover beslist de meerderheid. Ik ben ook best wel benieuwd welk woord beginnend en eindigend met de letter K Henk nu precies bedoelde. Zou hij echt het woord klootzak bedoeld hebben?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten