zaterdag 9 september 2017

Over varkens en een brokkenpiloot

Wethouder Ben Engberts ontpopt zich helaas hoe langer hoe meer als de brokkenpiloot van dit college. Voor alle duidelijkheid, de definitie van brokkenpiloot is: 'Een onhandig persoon.' Ik ben van mening dat deze wethouder al een aantal keren politiek onhandig is opgetreden vandaar de term brokkenpiloot. Hij slaagt er iedere keer namelijk weer in, onnodig politieke  opwinding te veroorzaken. Dat levert niet alleen bij de oppositiepartijen, maar ook binnen de coalitiepartijen, waaronder zijn eigen partij, regelmatig en op z'n zachts gezegd gefronste wenkbrauwen op. Ik ga de verschillende kwesties uit het verleden hier niet allemaal herhalen, maar bijvoorbeeld de bankencrisis en de onduidelijkheid over de steunverlening aan FC Twente schieten me spontaan te binnen. Ik had nog wel een andere kandidaat voor de titel brokkenpiloot voor ogen, maar deze titel komt echt alleen wethouder Engberts toe. Want deze wethouder blijft mij maar verbazen.

Wat is namelijk het geval;  In de vorige raadsperiode heeft wethouder Engberts zich ingezet om de regelgeving voor nieuwvestiging van intensieve veehouderijbedrijven zodanig vast te stellen, dat geen enkele ondernemer er nog heil in zou zien om zich in Twenterand te vestigen.  “Een megastal zou alleen in theorie nog maar mogelijk zijn’ waren de woorden van deze wethouder, die hij sprak tijdens een raadsvergadering van 13 november 2013. De overtuigende woorden van deze wethouder staan helaas in schril contrast met de huidige realiteit.

De gemeenteraad krijgt nu namelijk een raadsvoorstel van dezelfde wethouder Engberts voorgelegd om een verklaring van geen bedenkingen af te geven voor een vestiging van een varkensfokbedrijf met ruim 3400 zeugen. In november 2013 deelde wethouder Engberts de raad echter tevens het volgende mee: “Er liggen geen aanvragen voor IV bedrijven meer voor en die komen er ook niet meer”  Dat blijken dus helaas slechts loze woorden te zijn geweest en politiek gezien is de gemeenteraad op dat moment dus onjuist en onvolledig ingelicht en dat kan politiek zeker nog consequenties hebben.

Dit raadsvoorstel had de wethouder de raad dus nooit mogen voorleggen, zeker niet omdat hij zelf aan de wieg stond van een tiental voorwaarden, waardoor vestiging van IV bedrijven in Twenterand vrijwel onmogelijk zou worden. Zo'n ondernemer zou mede door het omdraaien van de bewijslast voor een schier onmogelijke opgave staan en er dus zeker niet aan beginnen. Dat heeft de wethouder de gemeenteraad en de inwoners doen geloven. Nu lijkt het wel of de wethouder plotseling nergens meer van weet en ik vraag mij af of we ons geen zorgen moeten maken over zijn geheugen?  Ik ga, namens mijn partij, echt een hartig woordje met deze wethouder spreken, hij heeft mij namelijk wel wat uit te leggen.  

Ik las in de krant dat de wethouder zich verschuilt achter de regels, maar daarbij gaat hij volledig voorbij aan de intentie waaronder dit besluit is genomen en het feit dat hij zelf politiek verantwoordelijk is voor het opstellen van deze regels. De complete raad wilde namelijk geen IV bedrijven en deze regels waren juist bedoeld om dit binnen de wettelijke mogelijkheden voor de toekomst zeker te kunnen stellen. Tevens gaat hij en dat is mogelijk nog veel schrijnender, ook volledig voorbij aan de wens van een grote meerderheid van onze inwoners. Ook de inwoners van de gemeente Twenterand willen namelijk geen IV bedrijven en daar is ook geen misverstand over mogelijk. Dus de politiek volgde hier zoals het ook hoort, de wens van het volk. Bij het varkensfokbedrijf waar we het dinsdagavond 12 september over gaan hebben zijn minimaal het hele jaar door zo’n 30.000 biggen aanwezig en per jaar passeren er zo’n 120.000 biggen. Deze cijfers zijn overigens aan de lage kant, maar dat het hier gaat om een IV bedrijf is helder. 

Deze wethouder gaat dus volledig voorbij aan het feit dat hij de raad en de inwoners van Twenterand de boodschap heeft meegegeven dat nieuwvestiging van IV bedrijven in Twenterand voltooid verleden tijd zou zijn. We leven echter in de tegenwoordige tijd  en er liggen nu maar liefst twee aanvragen voor nieuwvestiging van IV bedrijven voor. Dat is voor mij echt onbegrijpelijk, de wethouder heeft vrijwel de hele raad laten geloven dat zijn 10 stappen plan zou werken. Ik kan nu niet anders dan constateren dat hij mij onjuist en onvolledig heeft ingelicht en dinsdag 12 september hoor ik graag welke verklaringen hij hier voor heeft. Maar nog veel belangrijker is hoe hij dit de inwoners van Twenterand gaat uitleggen. Ik had niet verwacht ooit nog te moeten debatteren over de vestiging van een IV bedrijf binnen onze gemeentegrenzen. Hoewel dit varkensfokbedrijf voor het grootste gedeelte op het grondgebied van Ommen ligt, wordt bijna 3000 m2  grond van onze gemeente benut voor het bouwen van drie megastallen, dus we zijn er nadrukkelijk bij betrokken. Dat moet de wethouder de raad, maar zeker ook de inwoners van Twenterand, maar eens haarfijn uitleggen. Ik ben benieuwd, want ik heb echt wel een aantal bedenkingen en ik ben ook niet de enige.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten