De wijze waarop communicatie wordt toegepast door de politiek is (zeer) amateuristisch. Zeker op lokaal niveau in de kleinere dorpen en steden is dit goed merkbaar. Dat politici vrijwilligers zijn, is daarop zeker van invloed. Hiernaast is politieke communicatie vaak eenzijdig, omdat politieke partijen alleen positief nieuws over zichzelf richting de burger communiceren.
Zwakke kanten
De boodschap van politieke partijen is heel vaak te gekleurd. Op deze manier prikken mensen er snel doorheen en merken ze dat politici alles iets té rooskleurig maken. Een ander punt is dat internet er vandaag de dag voor heeft gezorgd dat elke burger gemakkelijk zijn of haar zegje kan doen op het net. Het is voor politici vrijwel onmogelijk om op alles te reageren. Dit wordt nog eens versterkt door het feit dat er vaak gepraat wordt vanuit pseudoniemen. Op het internet verdwijnen vaak ook de fatsoenregels naar de achtergrond. De hoofdredacteur van Nova spreekt zelfs over "een open riool voor onderbuikgevoelens". Hier lijdt politieke communicatie zeer onder en worden politici vaak onnodig en onrechtmatig beschadigd. Hiernaast komt het steeds weer voor dat politieke partijen in hun communicatie de intelligentie van burgers onderschatten. De politiek gaat met de jaren ook steeds meer aandacht hechten aan media belangstelling. Dit zou ook wel wat genuanceerder kunnen.
Sterke kanten
De meeste politici kunnen helder en to the point praten, wat vaak ook nodig is, omdat de burger niet zit te wachten op lange verhalen. De herkenbaarheid en de grote maatschappelijke impact, kunnen ook aangeduid worden als sterke punten van politieke communicatie, evenals de betrouwbaarheid. Onderzoek toont aan dat politieke communicatie redelijk goed betrouwbaar is en hiernaast ook geloofwaardig.
Transparantie
Communicatie is op de kiezersmarkt van groot belang. Hierbij gaat het deels om transparantie: communicatie die erop gericht is om het aanbod van de politieke partij transparant te maken. Vaak gebeurt dit slechts in beperkte mate, omdat politieke partijen soms juist een belang hebben bij versluiering of gebrekkige transparantie. Dit heeft vervolgens zijn uitwerking op de houding die de kiezer vormt ten opzichte van politieke communicatie. Kiezers vinden politieke communicatie dan ook weinig objectief, omdat het té gekleurd is. Ook hebben zij het gevoel behoorlijk gemanipuleerd te worden door politieke communicatie, omdat veel argumenten voor hen moeilijk te toetsen zijn. Dit hangt samen met de mate van betrouwbaarheid en geloofwaardig die redelijk laag wordt gewaardeerd.
Campagnes
Campagnes worden beschouwd als een goed instrument om kiezers op de hoogte te brengen van standpunten en verdere informatie, omdat op deze wijze alleen de belangrijke speerpunten van een partij naar buiten worden gebracht en de kiezer zelf niet een heel partijprogramma hoeft door te lezen. Partijen zouden er wel goed aan doen om met minder standpunten naar buiten te treden, zodat het overzichtelijker wordt voor de kiezer.
Communicatiemiddelen en –boodschappen
Kiezers vinden dat politieke partijen ook vaker buiten campagneperioden om naar hen moeten communiceren. De communicatiemiddelen ingezet door politieke partijen worden vaak opgemerkt door de kiezers. Vooral reclamespots op televisie, politici op straat en lokale kabelkranten zijn veel geziene middelen. Deze middelen zien kiezers dan ook graag terug als er geen verkiezingen voor de deur staan. Kiezers willen graag continu op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van partijen zodat ze ook beter weten op welke partij ze tijdens een volgende verkiezingscampagne moeten stemmen. Boodschappen moeten daarentegen wel minder rooskleurig en meer realistisch overgebracht worden. Hierbij moet meer aandacht worden geschonken aan de werkelijke inhoud van de boodschap dan aan de manier waarop deze boodschap wordt overgebracht. Op deze manier zal de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid in de ogen van de kiezers toenemen. Ook moet politieke communicatie meer tweerichtingsverkeer worden en toegankelijker zijn voor de kiezer. Partijen moeten laten zien dat ze er echt zijn voor burgers en niet alleen belangstelling hebben voor hun stemgedrag. Misschien dat op deze manier ook de groep mensen die nooit stemmen worden bereikt en zich aangesproken voelen.
Verbeterpunten
Interactieve beleidsvorming
Er moet meer gebruik worden gemaakt van interactieve beleidsvorming. Kiezers willen graag meer participeren en betrokken worden in de beleidsontwikkeling. Door middel van interactieve beleidsvorming kan meer draagvlak en draagkracht voor politieke beslissingen gecreëerd worden bij kiezers. Internet kan hiertoe een middel zijn. Dit wordt momenteel nog te weinig ingezet om kiezers actief voor te lichten. Via internet kan in één keer een groot publiek bereikt kan worden en daarom moet deze mogelijkheid optimaal benut worden. De toegankelijkheid van internetsites door kiezers moet wel gereguleerd worden om onfatsoenlijk gedrag te mijden.
Voorlichting
Politieke partijen moeten ook buiten verkiezingsperioden de kiezers actief blijven voorlichten. Hierbij moet objectiviteit voorop staan. De boodschappen moeten minder gekleurd zijn om zo betrouwbaarder over te komen. Een boodschap met inhoud wordt meer op prijs gesteld dan een boodschap met een leuke verpakking. Ook moet er een scherpere selectie worden gemaakt in de agendapunten die een politieke partij als belangrijkste naar buiten brengt. Momenteel willen partijen teveel standpunten tegelijkertijd overbrengen en dat werkt verwarrend voor de kiezer, omdat zij zo niet meer goed kunnen inschatten waar partijen nu daadwerkelijk voor staan.
Debat
Debatten moeten vaker plaatsvinden. Partijen kunnen elkaar zo confronteren met het nakomen van hun beloften in verkiezingsperioden. Zo kan de kiezer beter de betrouwbaarheid van politieke partijen meten en krijgen ze minder het gevoel gemanipuleerd te worden. Op deze manier kunnen ze op een juiste en begrijpelijke manier de ontwikkelingen binnen en tussen politieke partijen blijven volgen. In dit kader zouden er ook vaker concrete communicatiemiddelen ingezet kunnen worden door politieke partijen. Een folder of brochure met overzichtelijke informatie over belangrijke lokale zaken en standpunten van de betreffende partij. Op deze manier laten partijen zien dat ze ook interesse hebben in de kiezer zelf en niet alleen in hun stemgedrag.
De VVD Twenterand zal zich de komende vier jaar inzetten om de communicatie met de burgers belangrijk te verbeteren.
maandag 22 maart 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)

Geen opmerkingen:
Een reactie posten