zaterdag 11 juni 2011

Gratis reclame voor Supercoop Vroomshoop

De VVD is van mening dat een ondernemer, in overleg met het personeel, zelf moet kunnen bepalen wanneer hij zijn winkel open stelt voor het publiek. Voor mijn partij vallen hier ook zon- en feestdagen onder. In Twenterand denkt de politiek er echter heel anders over en daar wil men hier tot op heden niets van weten. Dat is de politieke werkelijkheid van dit moment en daar heb ik geen enkel probleem mee en dat respecteer ik volledig. Zo werkt het nu eenmaal in een democratie en gelukkig maar. Dat de winkelsluiting politiek en maatschappelijk gevoelig ligt is een open deur.
Supermarkthouder Bertus Veld van de C1000 te Westerhaar was dan ook zeer verbaasd dat hij de laatste week van mei te horen kreeg dat Supercoop in Vroomshoop aankondigde op Hemelvaartsdag en tweede Pinksterdag gewoon open te zijn. Hij kon het eigenlijk niet geloven en belde de gemeente voor informatie, de juiste manier om duidelijkheid te verkrijgen, zou je toch denken?
Maar de ambtenaar bij ontheffingen wist echter van niets en kon geen ontheffing vinden, wel werd er beloofd alles nog even na te kijken en terug te bellen. Ook het tweede telefoontje bracht geen licht in deze zaak en een aanvraag laat staan een ontheffing waren niet gevonden. De verbaasde ondernemer raakte een beetje opgewonden en belde met de ambtenaar handhaving, maar hoorde daar dat het naleven van de APV niet de eerste prioriteit had van de gemeente en dus ook niet van de politie. De gemoedstoestand van deze ondernemer werd er niet beter op en hij belde nu rechtstreeks met de politie, want als er geen ontheffing was, dan was het bedrijf Supercoop in overtreding en moest er dus gehandhaafd worden. De politieman die hem te woord stond hoorde hem aan en was het eigenlijk wel met hem eens en zegde toe op Hemelvaartsdag te gaan kijken en indien de winkel open was, handhavend op te treden. Echter deze politieman kreeg op of rond 1 juni 2011, de dag voor Hemelvaartsdag, een mail vanuit het gemeentehuis, dat hij zich niet met deze kwestie mocht bemoeien en de politieman heeft vervolgens Veld hiervan keurig op de hoogte gebracht. Ook ontving Bertus Veld persoonlijk telefoon van wethouder Koster, vanaf zijn vakantieadres en was er ook telefonisch contact met burgemeester Visser. Het kwam er eigenlijk op neer dat beide collegeleden niet begrepen waarom hij zich hier nu zo druk over maakte het was toch allemaal niet zo heel erg bijzonder. Volgens Veld werd de gang van zaken door de heren een beetje gebagatelliseerd en dat gooide weer olie op het vuur. Gevolg een in werkelijk alle staten verkerende supermarktondernemer Bertus Veld. Hij wist niet meer wat nu te doen voelde zich in de steek gelaten en wilde naar de pers stappen. Op dat moment werd ik bij de zaak betrokken en na het verhaal van Bertus Veld te hebben aangehoord was ik met hem van mening dat er hier iets aan de hand was en heb hem toegezegd hier in te duiken. Als, zowel de portefeuillehouder en de burgemeester de moeite nemen om rechtstreeks contact op te nemen met een burger die uitleg vraagt over ontheffingen dan is er echt wel iets bijzonders aan de hand volgens mij. Dat leek mij in ieder geval geen standaard procedure. Ik heb hierover schriftelijke vragen aan het college voorbereid en ben in contact getreden met de bedrijfsleider van Supercoop te Vroomshoop om te horen hoe, volgens hem, de vork in de steel zat. Daar werd mij een hoop duidelijk en besloot ik, na overleg met Bertus Veld, de schriftelijke vragen ook daadwerkelijk in te dienen. Ik heb Bertus Veld er op gewezen dat dit tevens kon betekenen dat hij met naam en toenaam in de publiciteit zou komen maar daar had hij geen bezwaar tegen. Wij vroegen van het college een antwoord op onze vragen voor vrijdagavond 10 juni 2011 om 17.00 uur. Zoals gebruikelijk bij schriftelijke vragen van een politieke partij worden deze vragen, door de gemeente, na ontvangst door gestuurd naar alle media. Deze waren dus op de hoogte en zowel Tubantia, Delta TV en WesterhaarDigitaal hebben er aandacht aan besteed. Tot zover het verhaal van Bertus Veld waarbij ik alleen bij het laatste deel rechtstreeks betrokken ben geweest. Ik heb echter volledig begrip voor de opstelling in deze van Bertus Veld, die niet gericht is tegen Supercoop maar tegen het feit dat de vastgestelde procedures niet zijn nagekomen en dat hij hierdoor geen kans heeft gekregen op de situatie in te springen en te reageren. Deze mogelijkheid mag je een echte en creatieve ondernemer niet ontnemen.
Nu het verhaal van de bedrijfsleider van Supercoop Vroomshoop. Bijna een jaar geleden heeft de landelijke organisatie van Supercoop een aanvraag bij de gemeente ingediend om op zon- en feestdagen open te mogen zijn. Na wat heen en weer schrijven tussen de gemeente en advocaten van Supercoop, deelde de gemeente Supercoop schriftelijk mee, dat de zondagen onbespreekbaar waren maar dat er voor de feestdagen wel mogelijkheden lagen.
Cruciaal in deze zaak is dat de gemeente hierbij niet heeft vermeld dat er wel iedere keer vooraf een ontheffing moest worden aangevraagd. Deze schriftelijke uitspraak heeft Supercoop opgevat als een carte blanche en heeft deze twee dagen in juni gewoon gepland zonder ontheffing aan te vragen, dit was hen ook niet medegedeeld! Supercoop heeft gewoon gehandeld zoals door de gemeente schriftelijk was aangegeven. Als zij al hebben geweten dat de gemeente hier een steek(je) had laten vallen, is het zeker niet verwijtbaar dat ze hier slim gebruik van hebben gemaakt. Supercoop valt in deze dus niets te verwijten en zijn eigenlijk geen partij in deze zaak. Dat heb ik de bedrijfsleider ook persoonlijk aangegeven en heb hem veel extra omzet toegewenst.
De juridische afdeling van de gemeente Twenterand heeft op of rond 31 mei 2011 aangegeven dat de gemeente bij een verbod op deze openstelling heel zwak zou staan en daarom heeft het college besloten met stoom en kokend water een zogenaamde noodprocedure op te starten. De noodontheffing is dan ook niet aangevraagd door Supercoop maar is in gang gezet door het college om de openstelling op deze manier toch te legaliseren. Dat dit een vorm van rechtsongelijkheid met zich mee bracht ten opzichte van de andere supermarkten en dat hier geen sprake meer was van gelijke kansen voor alle ondernemers is evident en voor mij en de VVD de enige reden om deze zaak op te pakken. De gevolgde procedure is tegen de normaal geldende regels en kan commercieel nadelig zijn voor de andere supermarkten in onze gemeente. Daarom heet het waarschijnlijk ook een noodontheffing hoewel dit voor mij een totaal nieuw begrip is.
Voor de gemeente wogen de mogelijke juridische gevolgen echter zwaarder dan de belangen van ondernemers en daar kan ik mij ook best wat bij voorstellen. Er is een fout gemaakt door niet te vermelden dat Supercoop voor iedere openstelling op feestdagen vooraf een ontheffing moet aanvragen, dat kan gebeuren en waar gewerkt wordt worden ook fouten gemaakt. De wijze waarop de gemeente met de gevolgen van deze fout is omgesprongen is naar mijn mening echter niet juist geweest. Men heeft getracht de zaak binnenskamers op te lossen en heeft hier alle registers voor open getrokken. Men had kunnen weten dat dit soort zaken altijd naar buiten komen en naar mijn mening had men dus beter direct volledig opening van zaken kunnen geven zodra men op de hoogte was van deze gemaakte fout en het advies van de juridische afdeling. Niet afwachten en handelen vanuit de verdediging, maar zoeken naar de aanval en de confrontatie. Stel je kwetsbaar op en maak kenbaar aan alle direct betrokkenen, zoals alle supermarkten in onze gemeente, waarom Supercoop op deze dagen open kan zijn. Nu heb je een ondernemer die zich niet serieus genomen voelt en zich ook benadeelt weet in een gezonde vorm van concurrentiestrijd. Ook blijft er bij alle betrokken partijen een heel erg onbevredigend gevoel over en dit was naar mijn mening niet nodig geweest. Het feit dat er een fout is gemaakt is niet zo erg maar het feit dat men er niet zelf mee naar buiten is gekomen maakt deze zaak nu tot een kwestie. Het was een fout, een kleine, een grote, een grove, het maakt allemaal niet uit welke benaming je er aan wilt geven en nog minder wie deze fout gemaakt heeft. Vergissen is gelukkig menselijk en ik maak iedere dag fouten, maar fouten proberen te verbloemen is met recht wel een grove fout. Het is een loffelijk streven van het college de ambtenaren zo veel mogelijk te beschermen maar in dit geval werkt dit dus averechts. Ik heb op 10 juni ’s middags een telefoontje gekregen van de burgemeester waarin hij mij een summiere uitleg heeft gegeven, toegaf dat de gemeente een fout had begaan en aangegeven heeft waarom het onmogelijk was mij antwoord te geven op alle vragen op het door mij gevraagde tijdstip. Ik heb gezegd begrip te hebben voor zijn uitleg en de antwoorden op onze vragen met belangstelling af te wachten. Natuurlijk wil de media weten of en zo ja, welke antwoorden ik van de gemeente had ontvangen maar buiten het feit dat ik een telefoontje van de burgemeester had ontvangen met daarin deze verklaring kon ik ze natuurlijk ook nog niet doorgeven. Afwachten dus, maar ondertussen is er al wel meer duidelijk geworden, maar daar moesten we wel zelf achteraan. Deze zaak zit de gemeente niet lekker en dat merk je aan diverse reacties van de betrokkenen. Supercoop heeft nu wel extra reclame voor de openstelling op tweede Pinksterdag, er zijn dus ook mensen die wel gelukkig zijn met deze gang van zaken. De moraal van dit verhaal, weg met deze overbodige regels en laat het over aan de ondernemers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten