Een van de mogelijkheden die je als partij hebt om vragen aan het college te stellen is het stellen van schriftelijke vragen. Op deze manier kun je als partij tot in de details ingaan op een zaak en heel gericht aangeven waar je uitleg over wilt hebben. Nadat de vragen zijn ingestuurd, zorgt de gemeente ervoor dat de vragen ook bekend worden gemaakt aan de media en dit geldt ook voor de antwoorden op de vragen. Meestal wordt er wel aandacht besteed aan de verschillende vragen van politieke partijen, maar dat is vanzelfsprekend de keuze van de journalist. Dat de oppositie wat meer vragen stelt dan een coalitiepartij is ook vrij gebruikelijk natuurlijk, ondanks het dualisme. Ook ik stel namens mijn partij regelmatig schriftelijke vragen en de ene keer kan ik mij vinden in het antwoord van het college en een andere keer niet of wat minder. De VVD heeft vragen gesteld over de gang van zaken bij de sluiting van het MCC en over de stand van zaken met betrekking tot de uitvoering van de motie over biovergisting. Deze week ontving ik de antwoorden en ik was met stomheid geslagen, vandaar dat ik hierover maar een blog schrijf.
MCC: Dat het college het niet eens is met onze manier van denken en de kritiek die er verscholen lag in de vragen lijkt mij heel logisch. Stel je voor dat het bestuur het wel met ons eens was, dan gaf men zichzelf een brevet van onvermogen. Het college is van mening dat er bij het MCC sprake is geweest van een normale bedrijfsvoering. Nu loop ik weinig op klompen, want anders was er nu zeker bij mij een klomp gebroken, wat een onzin en zo geheel buiten de realiteit. Ik ben van mening dat er hier helemaal geen sprake was van een normale bedrijfsvoering, het lijkt mij toch geen normale gang van zaken dat een gemeente 35.000,= euro aan gemeenschapsgeld moet geven om exploitatietekorten af te dekken. Als ons college dit echter normaal vindt, kunnen ze nog heel wat aanvragen van bedrijven en/of stichtingen verwachten. Ik vind het normaal dat een bestuur minimaal een sluitende exploitatie presenteert. De collectieve zomervakantie in augustus was volgens het college ook normaal en dat daardoor het bestuur de deuren al een maand eerder sloot dan was overeengekomen, blijkt geen reden voor het college om een deel van de bijdrage in de exploitatie terug te eisen. Op de vraag of het college nog wel vertrouwen had in de persoon Dick Netters ging het college niet in. Het college stelde, dat zijn twee functies, bij het MCC en De Klaampe, niet met elkaar te vergelijken zijn. Dat is formeel juist, maar dat men bewust niet ingaat op de vertrouwensvraag zegt mij eigenlijk genoeg en ik denk dat Dick Netters ook liever een ander antwoord had gezien. Het is onder normale omstandigheden gebruikelijk dat er een afscheidsfeest wordt gegeven voor medewerkers die er al lang werken, maar dat dit mogelijk betaald is met gemeenschapsgeld vind ik dus niet normaal. Wat echter voor de één normaal is, kan voor een ander abnormaal zijn. In dit geval was er volgens mij bij het MCC sprake van een abnormale gang van zaken en door het aannemen van gemeenschapsgeld kon het bestuur van het MCC zich ook niet langer beroepen op de normale gang van zaken. Dat recht had men verspeeld en het bestuur heeft zelf gekozen voor deze uitzonderingssituatie. De wethouder denkt hier dus anders over en dat recht heeft hij. Het heeft geen zin om er verder nog veel aandacht aan te besteden anders wordt het een welles nietes spelletje en van een kale kip kun je niet plukken. De familie Spoor is fris van start gegaan om er iets moois van te maken en te laten zien wat er werkelijk onder een normale bedrijfsvoering wordt verstaan. Het heeft een paar cent gekost maar je krijgt er wel wat voor terug.
Motie biovergisting: De beantwoording van onze vragen naar de stand van zaken bij de uitvoering van onze motie over de biovergisting spant echter de kroon. De wethouder geeft aan, dat het bestuur zich naar aanleiding van de motie van de VVD aan het oriënteren is op de mogelijkheden voor opwekking van duurzame energie in het algemeen en op zoek te zijn om hier de beste invulling aan te geven. Ik ben natuurlijk verheugd over de inspanningen van het college en de brede aanpak van dit belangrijke onderwerp echter het dictum van de motie gaf een specifieke opdracht aan het college, namelijk een onderzoek te starten naar de mogelijkheden voor bedrijfsmatig biovergisting in Twenterand. Er schijnt met diverse partijen gesproken te zijn, over de uitkomst van deze gesprekken worden echter totaal geen mededelingen gedaan. Dit lijkt mij niet echt onder het begrip, uitgebreid verslag doen, te vallen.
De portefeuillehouder geeft verder aan, dat men op het gebied van duurzame energie samenwerkt met de WT4 en de provincie, om de technische, organisatorische, financiële en ruimtelijke mogelijkheden gezamenlijk te verkennen. Ik ben heel blij met een samenwerking ook op dit gebied, dit houdt echter niet in dat men geen eigen onderzoeken of initiatieven mag en kan ondernemen. Ook wethouder Broeze van Wierden is hier volop mee aan de slag en weet voor haar gemeente subsidies binnen te halen (zonnepanelen) en werkt daarnaast ook collegiaal samen binnen de WT4. Het één sluit het andere dan ook beslist niet uit.
Het college geeft aan dat in het milieubeleidsplan de ambitie voor duurzame energie door de raad naar beneden is bijgesteld. Dat is onjuist en houdt zeker ook niet in dat we ons niet tot het uiterste moeten inspannen en alles moeten doen om op dit gebied de best mogelijke resultaten te behalen. We mogen best hoger scoren dan een vastgelegde doelstelling, daar staat volgens mij zeker geen straf op en ik beloof het college ze er niet op aan te spreken als dit het geval is. Het is wel erg makkelijk om je als college te verschuilen achter de raad door te speken van een verminderde ambitie op het gebied van duurzame energie. De doelstellingen zijn weliswaar gewijzigd en realistischer vastgesteld maar de ambitie is zeker niet gewijzigd, wethouder. Dit is een onjuiste voorstelling van zaken.
Dat er minder ambtelijke capaciteit beschikbaar is en dat hierdoor een breed onderzoek naar alle mogelijkheden voor duurzame energie opwekking bemoeilijkt wordt is duidelijk, maar zoals eerder gezegd zo breed was het dictum van de motie ook niet, sterker nog bij een onderzoek naar de commerciële mogelijkheden voor biovergisting wordt vrijwel geen beroep gedaan op ambtelijke capaciteit. Commerciële partijen een onderzoek laten uitvoeren naar de mogelijkheden van biovergisting in Twenterand vergt in het geheel geen ambtelijke capaciteit en kost de gemeente ook geen geld. Trouwens, dit geldt vrijwel voor alle onderzoeken door commerciële partijen, bijvoorbeeld ook op het gebied van aardwarmte en zonnepanelen. Ik heb de wethouder tijdens de indiening van de motie één bedrijf aangedragen dat bereid was een onderzoek naar de mogelijkheden voor biovergisting in Twenterand in februari 2011 op te starten, en kan er op verzoek nog wel 5 of meer doorgeven, bedrijven die voor eigen rekening en risico, geheel vrijblijvend zo’n onderzoek willen uitvoeren. Er wordt aangegeven door de wethouder, dat door de terugtredende overheid particulier initiatief steeds belangrijker wordt laat dit nu prima passen in wat ik hierboven heb geschreven.
In het voorjaar van 2012 denkt het college op de motie terug te komen en dat is natuurlijk veel te laat. De ontwikkelingen gaan razend snel en de portefeuillehouder kan beamen dat een leidinggevende van Twence aangaf, dat als we wat willen in Twenterand met het bionetwerk van Cogas/Twence, we nu actie moeten ondernemen. Dat is wat lastig als je nog niet eens weet of er wel mogelijkheden zijn voor biovergisting in Twenterand. Als er al commerciële mogelijkheden liggen dien je daarna ook nog de mogelijke risico’s voor de gezondheid en het milieu in kaart te brengen. Het college geeft aan, pas begin 2012 op deze zaak terug te kunnen komen. Ze blijven zich maar oriënteren en ondertussen worden er links en rechts van ons politieke besluiten genomen. In het kader van de Green Deal krijgt Hardenberg de vestiging van een Amerikaans bedrijf, neemt Myande wonen gelukkig wel initiatieven waarvan Twenterand kan profiteren en is Ria Broeze volop aan het lobbyen om het bionetwerk richting Wierden te krijgen. Het college heeft aan de uitvoering van de motie niets of althans onvoldoende gedaan terwijl de opdracht in de motie toch heel duidelijk en gespecificeerd was. Onbegrijpelijk dat het college op deze manier met een motie van de raad omgaat en antwoorden geeft die niet alleen onvolledig zijn maar ook nergens op slaan. Dit is helaas geen voorbeeld van een daadkrachtig college zoals mij voor ogen staat. Dit college verschuilt zich weer eens en nu zelfs achter de gemeenteraad. Het college is zich nu al 7 maanden aan het oriënteren en geeft zelf aan zeker nog een half jaar nodig te hebben. Dat lijkt mij toch ook verre van normaal. Maar ik zal dat niet tegen André Idzinga zeggen hoor.
zaterdag 1 oktober 2011
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)

Geen opmerkingen:
Een reactie posten