Ook op de agenda voor de raadsdebatten van 30 oktober 2013
stonden een aantal interessante agendapunten. Dat bleek achteraf ook uit het
feit dat we bijna vier uur aan een stuk druk zijn geweest. Vier uur achterelkaar debatteren
is bijna onmogelijk en na verloop van tijd gaat de scherpte er echt wel af. Er
is volgens mij wel ergens een onderzoek dat aangeeft dat een kleine twee uur
vergaderen het maximale is. Maar dat onderzoek is dan kennelijk in de politiek
nog niet geland.
De rekenkamer heeft onderzocht of de door de raad gekozen
methode, hoe om te gaan met onze grote subsidienemers zoals Stichting Zorgzaam,
bibliotheek, peuterspeelzalen, aan
de verwachtingen voldoet. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat beleidsgestuurde
contractfinanciering een nuttig instrument kan zijn, maar dat deze methode nog
verder uitgerold moet worden. Hiertoe doet de rekenkamer een aantal
aanbevelingen. Als VVD zijn we het eens met bijna alle aanbevelingen, alleen
zijn wij voorstander van eenjarige contracten en de rekenkamer geeft aan, te
gaan voor meerjarige contracten. Dat Hans Zebel (PvdA) aangeeft dat
de VVD het wel eens was dat dit onderzoek werd uitgevoerd maar het vreemd te
vinden dat we dan niet alle aanbevelingen overnemen, verbaast mij zeer. Waar
staat geschreven dat, als je een onderzoek laat uitvoeren, je ook verplicht bent
alle aanbevelingen over te nemen? Vreemde opmerking van deze collega overigens,
hij zou toch kunnen weten dat de VVD een eigen mening heeft.
Over de sluitingstijden bij evenementen zijn wij duidelijk.
Dit moeten we, als het kan, overlaten aan de organisaties/ondernemers. Maar binnen Twenterand kan dit lang niet altijd, want er spelen
meestal ook andere belangen een rol. Wij hebben een voorkeur om de sluitingstijden
standaard op 01.00 uur vast te stellen. Er hoeft voor de VVD geen vergunning te
worden aangevraagd (geen legeskosten), maar het evenement moet wel een aantal maanden van te voren
worden aangekondigd bij de gemeente en passen in het evenementenbeleid. Zowel de gemeente als de organisatie kunnen, mits
beargumenteerd, van de standaard sluitingstijd afwijken.
Gemeentelijke investeringen in sportaccommodaties liggen op dit moment niet echt voor de hand. Alles staat of valt met geld en op dit moment is dit geld niet
of althans onvoldoende aanwezig. Er zijn verenigingen die volgens de NOC-NSF
normeringen recht hebben op bijvoorbeeld een extra veld. Het probleem is echter
dat de NOC-NSF zelf geen geld ter beschikking stelt en dus kunnen we de wensen
van deze verenigingen op dit moment niet inwilligen. Formeel staat in alle
stukken dan wel dat alles afhankelijk is van de beschikbare gelden, maar ik
begrijp de teleurstelling bij de betrokken verenigingen echt heel goed. Hier is
het laatste woord nog niet over gesproken en dit gaat zeker een vervolg krijgen
in de nieuwe raadsperiode en zal wel onderdeel gaan uitmaken van een
coalitieakkoord. De VVD zal er alles aan
doen om uit deze impasse te komen, maar we kunnen geen geld uitgeven dat we niet
hebben. We hebben echter wel een inspanningsverplichting om er samen uit te
komen.
Ook de drank- en horecaverordening is een heel belangrijk
onderwerp. Onze horecabedrijven, gesteund door de Koninklijke Horeca, willen
een einde aan alle zogenaamde illegale horeca-activiteiten. De VVD is het eens
met dit uitgangspunt maar ook hier ligt dit toch wel iets genuanceerder. (Sport)Verenigingen hebben inkomsten uit een kantine hard nodig om de begrotingen op orde
te houden, de gemeente wil sport stimuleren maar de gemeentelijke subsidies worden de komende jaren zeker niet verhoogd. Dus zullen we hier een balans moeten vinden, een balans waar iedereen
zich in kan vinden. In deze verordening zetten we in ieder geval stappen en zoeken we deze balans. Ik zal namens de VVD Twenterand dan ook voor deze
verordening stemmen, onder de voorwaarde dat we hier strikt de hand aan gaan
houden. Structurele horeca-activiteiten op locaties waar geen volledige horeca-vergunningen
zijn afgegeven moeten echter zonder uitzondering verboden worden en dit moeten we ook keihard handhaven. Dit is een verplichting aan de horecabedrijven die wel aan alle regelgeving voldoen en hier ook veel geld in hebben geïnvesteerd en regelmatig moeten investeren. Deze vorm van oneerlijke concurrentie mogen we als politiek niet tolereren. De 86e
verjaardag van tante Betsy in de Vriezenhof mag natuurlijk best gevierd worden en daar mag
ook zeker een flesje bier en een citroentje met suiker worden verkocht. Het
gaat ons echt om de uitwassen en we moeten niet doorslaan naar de andere kant en een heksenjacht ontketenen. Ook
hier hebben we het dus over een nieuwe balans.
Over het rapport van Berenschot is inmiddels al heel veel
gezegd en gezwegen. Het college heeft dit rapport omarmd en te pas en te onpas
gebruikt om aan te geven dat er niets extra’s kon worden uitgevoerd als de raad
hierom vroeg. Toch wat vreemd dat dit rapport zo regelmatig wordt opgevoerd en
bijvoorbeeld het rapport over de klantvriendelijkheid voor ondernemers in het
geheel niet. (?)
Dit rapport van Berenschot trok echter alleen een vergelijking
tussen de aantallen ambtenaren werkzaam binnen vergelijkbare gemeenten. Aantallen zeggen echter zeker niet alles, het gaat volgens de VVD meer om de kwaliteit en de creativiteit van
onze ambtenaren. Hiertoe hebben wij het college een aantal mogelijkheden meegegeven.
Persoonlijke opleidingsprogramma’s (pop’s), cursussen en het doorselecteren.
Onze burgervader was het niet eens met de term doorselecteren, hij was van
mening dat ik dit niet kon zeggen, want deze term hoort bij koeien en varkens.
Ik heb getracht hem uit te leggen dat dit een term en methode is om teamprestaties te verbeteren en ook in dit verband vaker wordt gebruikt. Maar dit kwam helaas niet echt over, hij bleef dit een
term vinden die niet passend was. A & O fonds gemeenten is een vooraanstaande bureau dat zich bezig houdt met HRM binnen Nederlandse gemeenten. Ik neem aan dat dit rapport over de veranderingsprocessen binnen ambtelijke organisaties voldoende is om hem van
gedachten te doen veranderen. In dit rapport, dat specifiek over dit onderwerp gaat, wordt niet alleen deze term gebruikt maar ook uitgelegd wat er mee bedoeld wordt. Duidelijk wordt in ieder geval dat het hier echt niet over koeien of varkens gaat, maar echt over ambtenaren. Je bent, ook als burgemeester, nooit te oud om
te leren, zullen we maar zeggen.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten