Vanmorgen een spel met een groep ( 7 en 8) basisschoolleerlingen gespeeld in de raadszaal. Leuk om te zien hoe de werkelijkheid wordt nagebootst in het interactief spel Democracity. Goed initiatief om kinderen zo jong al met de politiek in
aanraking te laten komen. Zonder partijpolitieke belangen en fractiediscipline
aangeven wat zij belangrijk vinden in hun leefomgeving. Leerzaam voor de kinderen
maar zeker ook voor raadsleden. Ik vond het heel erg leuk.
Maar nu terug naar de realiteit en die is helaas toch wat anders. Het was met recht een
enerverende debatavond op 28 oktober 2014. Niet echt heel veel onderwerpen maar
wel onderwerpen die de gemoederen bezig hielden.
Als agendapunt 1 kwam
het voorstel van het college over het omgekeerd inzamelen ter sprake. De hele
raad, incl. de coalitiepartijen waren duidelijk niet enthousiast en gaven aan
dit voorstel niet zonder slag of stoot aan te willen nemen. Het principe de
vervuiler betaalt wordt door dit voorstel geweld aan gedaan en ook het feit dat we niet kunnen kiezen uit meerdere aanbiedingen waren voor mij de reden hier niet direct ja, tegen te zeggen. Ook alle andere partijen hadden zo hun
bedenkingen, waarbij de ene partij hier en een andere partij op een andere plek
de nadruk legde. De algehele tendens was, wethouder voor dit voorstel in deze
vorm krijg je de handen niet op elkaar en dus geen meerderheid.
Jammer dat wethouder
Ben Engberts dit niet goed aanvoelde en, nadat hij zelfs gewezen was op de
mogelijkheid van een schorsing, gewoon begon zijn voorstel te verdedigen. Hij
probeerde de hele raad te overtuigen dat wij het verkeerd zagen en dat hij het
toch echt bij het rechte eind had. Het werd onrustig in de raadszaal en er werd
via lichaamstaal en handgebaren druk onderling gecommuniceerd. Er liepen
fractievoorzitters uit de raadszaal om op de gang met elkaar te overleggen,
maar de wethouder ging onverstoord verder. Tikje eigenwijs toch wel, wat
nog sterker naar voren kwam in een debatje met Marcus Elzinga over de
hoogte van een mogelijke afkoopsom. Volgens de wethouder maakte het niet uit
hoe hoog de afkoopsom was, 3.4 miljoen euro of 3/4 miljoen euro, het ging hem
om het principe. Uiteindelijk kwam de boofdschap kennelijk toch over, volgens
mij via een SMS van Gerjan
Smelt richting de buurman van Ben Engberts, Bert Oudendijk. De
wethouder vroeg een schorsing aan en trok, na toch een vrij lange onderbreking, dit
raadsvoorstel alsnog terug. Verstandig natuurlijk, maar dat had naar mijn mening al
veel eerder moeten gebeuren.
Tijdens de informatie voorziening kon ik het niet nalaten
toch een statement af te geven over de inhoud van een notariële akte. Tijdens
zo’n agendapunt krijg je binnen één minuut de gelegenheid over een
onderwerp iets naar voren te brengen. Ik heb het volgende kunnen zeggen binnen
deze minuut:
“Ondanks dat het college
vooraf van diverse kanten gewezen is op de feitelijke onmogelijkheden in de notariële akte van 5 juni 2014 om deze
nieuwbouw op 1 juli 2014 wind- en waterdicht te hebben en het huidige pand aan
het Oosteinde op 1 oktober leeg op te leveren is bewust gekozen deze onzinnige
voorwaarden in de akte te handhaven. Er werd zelfs een boete beding opgenomen als
het bedrijf deze data niet zou halen.
Het idee achter het opnemen van die data was en ik citeer:
“Om de druk op de ketel te houden; zorgen dat er serieus werk gemaakt zou
worden om de voorgenomen verhuizing uiterlijk eind 2014 te realiseren.”
Dus met andere woorden om er voor te zorgen dat eind
december 2014 het pand aan het Oosteinde leeg wordt opgeleverd zetten we in een
notariële akte dat de betrokken partij dit pand op 1 oktober 2014 verlaten
dient te hebben en leggen, om dit af te dwingen, een boete op. Terwijl we
voor de ondertekening van deze akte al weten dat dit volledig onrealistisch is en nooit gehaald
kan worden.
De VVD heeft andere opvattingen over de wijze waarop er druk
op de ketel moet worden gehouden en dit scenario maakt hier geen onderdeel van
uit. Het college gaat over haar eigen geloofwaardigheid maar de politieke
geloofwaardigheid treft ons in feite allemaal en daartoe heeft deze procedure helaas
niet bijgedragen.”
Ik reageerde hier op de beslissing die het college, in al haar wijsheid, had genomen, het bedrijf toch maar geen boete op te leggen omdat de datum van 1 oktober 2014 niet werd gehaald. Deze feitelijke onmogelijkheden hadden natuurlijk nooit en te nimmer in een akte mogen worden opgenomen maar ze zijn echter wel heel bewust zo vastgelegd. Dit is echt totaal ongeloofwaardig maar kennelijk denkt het college hier heel anders over. Onbegrijpelijk en politiek ongeloofwaardig. Ik heb geprobeerd hier afstand van te nemen.
Ik reageerde hier op de beslissing die het college, in al haar wijsheid, had genomen, het bedrijf toch maar geen boete op te leggen omdat de datum van 1 oktober 2014 niet werd gehaald. Deze feitelijke onmogelijkheden hadden natuurlijk nooit en te nimmer in een akte mogen worden opgenomen maar ze zijn echter wel heel bewust zo vastgelegd. Dit is echt totaal ongeloofwaardig maar kennelijk denkt het college hier heel anders over. Onbegrijpelijk en politiek ongeloofwaardig. Ik heb geprobeerd hier afstand van te nemen.
Het valt niet mee om binnen een minuut een inleiding te geven,
je punt te maken en je betoog vervolgens op een wijze af te sluiten die ook
blijft hangen. Als je dan ook nog eens 10 seconden voor afloop van je minuut
wordt onderbroken met de opmerking dat je nog maar 10 seconden hebt, ontkracht
dit natuurlijk volledig het statement dat je wilde maken en had
voorbereid. Iedereen weet dat er slechts een minuut beschikbaar is en daar houd
je rekening mee in je voorbereiding. Ik vind het storend en het doet afbreuk
aan je inbreng, als de voorzitter hier plotseling doorheen begint te praten.
Daar ga ik het zeker in het presidium nog met hem over hebben.
Vervolgens kwam de Cogas "affaire" aan de orde. Daar is al
heel veel over gezegd en gelukkig zijn we het hier ook raadsbreed over eens,
incl. de verantwoordelijke wethouder. Het gaat hier om de belangen van onze
inwoners en Cogas heeft dat hier beslist niet voor ogen gehad. Er gaat wat
gebeuren in politiek Twente en ik ben er best trots op dat we in Twenterand het
voortouw hebben genomen door het aannemen van een motie. De bijeenkomst van
aandeelhouders liep echter op een teleurstelling uit en we hebben de wethouder
aangesproken op de gang van zaken daar. De directeur van Cogas hoorde daar niet
aanwezig te zijn en daar is ook door onze wethouder onvoldoende stelling tegen
genomen. Er is in deze bijeenkomst niet of onvoldoende met de vuist op tafel
geslagen en ik heb tenenkrommend de woorden van de woordvoerder namens alle
aandeelhouders gelezen. Heel opvallend overigens en dat geeft toch te denken, dat de andere acht wethouders in deze bijeenkomst geen aandeelhoudersvergadering
wilden beleggen, maar dat er inmiddels al twee wethouders door de diverse
gemeenteraden tot de orde zijn geroepen. Dus we zijn al met z’n drieën en
kunnen zo’n vergadering dus nu ook afdwingen.
We zijn het er allemaal over eens dat Cogas in deze een zeer
kwalijke rol heeft gespeeld maar de betrokken wethouders/aandeelhouders hebben dit natuurlijk wel laten gebeuren. Ik begrijp dat
men de schuld volledig bij Cogas neer wil leggen om daardoor hun rol in deze wat
te verdoezelen. Maar dat vind ik toch iets te makkelijk. Zeker op drie cruciale
momenten hebben de aandeelhouders van de negen gemeenten zitten slapen of ze
zijn te goed van vertrouwen geweest en geloofden de mooie praatjes van Cogas te
makkelijk. Wethouder Oordt sprak in het debat zelfs van een wat amicale sfeer bij deze aandeelhoudersvergaderingen, want ons kent ons toch? Dat is natuurlijk niet het juiste klimaat om je taak als toezichthouder op een juiste wijze uit te voeren, je dient hier een scheiding in aan te brengen. Ik vind daarom, mede namens
mijn partij, dat hij in de belangenbehartiging m.b.t. de inwoners van Twenterand
in zijn taak als toezichthouder/aandeelhouder duidelijk te kort is geschoten. Hij heeft zich te makkelijk in laten pakken door de commerciële belangen van Cogas. Vertrouwen is goed, maar controleren is beter. Aan dat laatste heeft het hier helaas duidelijk aan ontbroken.
Maar de prioriteit ligt natuurlijk bij het repareren van de plannen van
Caiway. Dit bedrijf heeft echter de kabels volledig in handen en wie betaalt, bepaalt.
Ons rest niets anders dan de directie van Cogas Holding N.V en de raad van
commissarissen aan te spreken op hun gedrag en dat gaan we doen door een
aandeelhoudersvergadering te beleggen, waarin we de punten genoemd in de motie aan de orde gaan stellen. Gelukkig sluiten Oldenzaal en Almelo zich
hier, gedwongen door de respectievelijke raden, bij aan en mogelijk volgen er nog wel meer gemeenten. Natuurlijk is
Cogas al lang geen nutsbedrijf meer, maar we kunnen hen wel aanspreken op hun
maatschappelijke verantwoordelijkheid en dat gaan we dus zeker doen. Directeur
Kirch en de raad van commissarissen hebben duidelijk nog wat uit te leggen, maar ook zeker nog wat te repareren en verdere consequenties zijn ook voor mij niet uitgesloten. Ik hoop dat onze portefeuillehouder nu eindelijk de daadkracht vertoont die wij van hem verlangen. Zo niet, dan zullen wij
hem er wederom op aanspreken maar dan zal dit wat mij betreft ook politieke
consequenties moeten hebben. Gezien de reacties van met name de coalitiepartijen zou in dit geval de stemming wel eens anders uit kunnen pakken dan de vorige keer, maar deze veronderstelling komt geheel voor mijn rekening. Ik wens Johan Oordt echter voor nu, in het belang van de inwoners van Twenterand, vooral heel veel succes. Dat heeft de eerste prioriteit en later gaan we wel evalueren.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten