zaterdag 12 december 2009

Den Ham is uniek en dat moet zo blijven!

Wat een schouwspel en wat een bezoekers. Het bestuur, de leden van de Vereniging Historisch Schouwspel en de deelnemende winkeliers hebben werkelijk een unieke prestatie geleverd. Het centrum van Den Ham was omgetoverd naar het tijdperk van rond 1770. Deze tijd stond bekend als de pruikentijd kon ik lezen in het "bewijs van armoede" waarmee ik gratis deze andere wereld mocht betreden.

Met bewondering heb ik ruim twee uur rondgelopen en genoten van dit spektakel. Den Ham is weliswaar een heel klein dorp maar groot in daden. Dat bleek wel weer op deze zaterdag 12 december 2009. Het weer werkte goed mee en je kon over de hoofden lopen. Het is werkelijk prachtig om te zien wat er door circa 200 vrijwilligers kan worden gepresteerd. Een heel goed voorbeeld dat er in eendrachtige samenwerking misschien geen wonderen kunnen worden verricht, maar wel bijzondere prestaties kunnen worden geleverd (daar kunnen ze in het gemeentehuis nog wel wat van opsteken).

Maar even terug naar dit schouwspel in de goede betekenis van het woord. Ik ben onder de indruk van Toersen-Catrine, Derk van de Moddejonge, Chirurgijn Meister Freerk, de Boeldag, de huisslachter etc. etc. het is echt te veel om op te noemen. Hulde aan alle mensen die dit mogelijk hebben gemaakt. Ik heb diepe bewondering voor de vele uren van voorbereiding en deze werkelijk prachtige uitvoering. Wat opvalt is het plezier waarmee de vrijwilligers van de Vereniging hun rol spelen. Als vanavond om ongeveer 20.00 uur de laatste bezoeker de Brink verlaat is het nog niet afgelopen voor de deelnemers en de winkeliers. Dan moet er nog opgeruimd worden, dus het zal wel laat worden voordat men achter het welverdiende kruikje wijn kan uitblazen. Gezondheid en bedankt voor deze terugblik naar de jaren 1770.

Ik heb even wat langer staan kijken naar een bijeenkomst van de Marke. We spreken vaak over die “goeie ouwe tijd” maar ik denk toch niet dat we terug willen naar een situatie waarin slechts een paar mensen het voor het zeggen hebben.

Wij kunnen gelukkig kiezen wie we het vertrouwen geven om plaats te nemen in de “marke”.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten