vrijdag 23 juni 2017

Daar kan TTI nog wat van leren

Wethouder Ben Engberts heeft nu ook heel specifiek en schriftelijk zijn excuses aangeboden aan raadslid Marcus Elzinga en aan de volledige fractie van de VVD Twenterand. Dit naar aanleiding van de onjuiste beantwoording van de door de VVD gestelde schriftelijke vragen en de schending van de integriteit van Elzinga. Streep dus onder de bankencrisis, die door het kordate optreden van onze nieuwe burgemeester niet uit de hand is gelopen.

Het zijn politiek drukke tijden en dat is ieder jaar vlak voor het reces helaas het geval. De kadernota 2018 en de gevolgen van de zogenaamde meicirculaire vergen veel tijd van de diverse fracties. Dit wordt mijn laatste kadernota als raadslid en of ik in een andere hoedanigheid ooit nog betrokken word bij een kadernota ligt verscholen in de toekomst. Je weet het echter nooit. Bij het schrijven van dit blog  heb ik onze inbreng als VVD Twenterand gereed. Daarom heb ik nu wat tijd om dit blog te schrijven. Vanaf maandagmorgen 10.00 uur worden de algemene beschouwingen van alle partijen openbaar en ik ben best benieuwd naar de opstelling van de andere partijen. In de afgelopen jaren had ik altijd wel een idee hoe de hazen zouden gaan lopen, maar op dit moment weet ik dit nog niet van alle hazen. Zeker niet van één haas, want die had gisteren nog geen letter op papier staan en zelfs nog geen fractieoverleg gehad, omdat hij zich over de deadline wat betreft de inlevering een week had vergist. Ik heb hem, collegiaal als ik ben, aangeboden te helpen, maar dat heeft hij vriendelijk maar zeer resoluut van de hand gewezen. Sterkte collega.

In tegenstelling tot vorig jaar waren er opvallend weinig insprekers tijdens de hoorzitting. In een hoorzitting krijgen organisaties, verenigingen en inwoners de gelegenheid aan te geven waarom men het wel of niet eens is met zaken die in de kadernota staan vermeld. Dat dit vrijwel alleen gebeurt als men het niet eens is met de voorstellen, is natuurlijk logisch. Er was dit jaar maar één inspreker en namens TTI (de voormalige VVV) was dit Jan Toerse. TTI wordt namelijk gekort op de subsidie en is daar niet tevreden mee. Dat laatste begrijp ik wel, maar ik begrijp niet waarom hij niet inging op mijn vraag waarom TTI rond de promotie van toerisme en recreatie in Twenterand zo'n cruciale en belangrijke rol speelt en moet blijven spelen. Hij wilde mijn vraag helaas niet beantwoorden en liet deze kans bewust lopen. Hij gaf wel aan mij (en andere fracties)  hier, onder vier ogen, duidelijkheid over te willen verschaffen. Ik begrijp dit niet zo goed, als je kiest in te komen spreken tijdens een hoorzitting weet je dat dit een openbare raadsbijeenkomst is en juist bedoeld is om open en transparant je zaak te komen bepleiten. Je weet ook vooraf dat raadsleden je vragen kunnen stellen in het kader van hoor en wederhoor. Bilateraaltjes kunnen natuurlijk altijd, maar daar is een hoorzitting niet voor bedoeld. Jammer dat TTI deze kans voor open doel voorbij heeft laten gaan en mijn voorzet dus niet heeft ingekopt, maar dat is hun eigen keuze. Ik vond deze opstelling van TTI echter niet verstandig dus met recht een gemiste kans.

Maar het gewone raadswerk gaat ook normaal door en dinsdag 27 en woensdag 28 juni gaan we weer met elkaar debatteren over een scala van onderwerpen. Ik verwacht dat de behandeling van de detailhandelsstructuurvisie wel wat politiek vuurwerk zal gaan opleveren en dat er bij dit onderwerp ook een aantal insprekers van zich zal laten horen. Ik vermoed dat deze insprekers hun zaak luid en duidelijk zullen bepleiten en dus wel een juist gebruik zullen maken van het recht om in te spreken en de vragen van de raadsleden maar wat graag zullen beantwoorden. Voor mijn partij is deze visie ook een belangrijk onderwerp, waar we het helaas weer over handhaving moeten hebben.

Even positief afsluiten: Gelukkig heeft wethouder Martha van Abbema goed (terug)geluisterd naar de verenigingen en de organisaties en zij heeft bij haar afwegingen zeker ook de inspraakreacties van vorig jaar betrokken. Want zij komt met een gewijzigde Algemene Subsidieverordening, waar veel van de ingebrachte bezwaren nu zijn opgelost. Voor mij staat vast dat hierdoor het bewijs is geleverd dat ook inspreken een goed en democratisch middel is om zaken voor elkaar te krijgen. Daar kan TTI dus wat mij betreft, nog wel wat van leren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten