zondag 9 juli 2017

Bespiegelingen vooraf

21 maart 2018 wordt een belangrijke dag en degenen die betrokken zijn bij de lokale politiek weten uit hun hoofd wat er dan staat te gebeuren. 21 maart 2018 worden de gemeenteraadsverkiezingen gehouden en wordt bepaald welke coalities er mogelijk zijn in de periode 2018-2022. Dat deze datum snel naderbij komt, is overigens al te merken doordat hier en daar de lijsttrekkers van de diverse partijen al gekozen zijn en voor de volgers van de gemeenteraadsvergaderingen is dit ook te merken in de diverse debatten. De partijen van zowel coalitie als oppositie gaan zich namelijk steeds meer profileren. Dat is overigens niet bijzonder, dat gebeurt altijd voorafgaand aan verkiezingen.

Dat gebeurt dus ook in de gemeente Twenterand en er zijn inmiddels al twee lijsttrekkers gekozen. De eerste was Erik Kobes voor de VVD en kortgeleden werd Henk Kerkdijk voor het CDA wederom als lijsttrekker gekozen. Bij de andere partijen is het formeel nog even afwachten welke lijsttrekkers er gekozen gaan worden, maar bij de meeste partijen valt dit bijna wel te voorspellen. Laat ik maar eens een poging wagen en wat voorspellingen doen.

Bij de CU is de vraag of Gerjan Smelt, gezien zijn drukke baan, door kan en wil gaan. Als hij besluit door te gaan, zal de keuze gaan tussen Martha van Abbema en Gerjan Smelt. Dat Martha de wethouderskandidaat is namens de CU, daar ga ik zeker van uit, maar of zij een raadslidmaatschap ambieert vraag ik mij af, want in 2010 koos zij bewust voor de Staten en niet voor de raad. In 2014 koos de CU heel bewust voor Bert Oudendijk en niet voor Martha van Abbema. Ik verwacht zelf dat Gerjan doorgaat en ook dat hij lijsttrekker wordt. Bij de SGP verwacht ik dat Ben Engberts, zoals gebruikelijk en conventioneel, weer lijsttrekker wordt en bij GBT zal dit ongetwijfeld en terecht Mark Paters zijn. Ook bij de PvdA en D66 verwacht ik dat de twee zittende raadsleden, Stephan Reusken en Tonny van der Cozijne voor hun partij de kar gaan trekken. Overigens sluit ik een samensmelting van de PvdA met GroenLinks ook niet uit. Of Gerrit Laarman door zal gaan als fractie Laarman of bij welke partij hij zich zal aansluiten ligt nog verborgen in de toekomst, hoewel een terugkomst bij de CU, mij niet echt voor de hand lijkt te liggen. Van GroenLinks hoor en zie ik tot nu toe niet echt veel, maar ik ga er wel vanuit dat zij mee gaan doen aan de verkiezingen en dat Atie de Bruijn zeer waarschijnlijk de lijsttrekker zal worden. Typerend voor Twenterand is toch ook wel dat zij dan de enige vrouwelijke lijsttrekker zal zijn. Of gaat de PVV hier nog verandering in brengen? Ik moet nog zien of de PVV daadwerkelijk aan de gemeenteraadsverkiezingen in Twenterand mee gaat doen. Als deze partij echter mee gaat doen, denk ik dat het zittende Statenlid van de PVV, Erik Veltmeijer woonachtig in Vroomshoop, de lijsttrekker zal worden en dus een raadslidmaatschap en een Statenlidmaatschap wil gaan combineren. Maar ook hier kunnen er nog best verrassingen volgen, er zijn bijvoorbeeld (onbevestigde) geruchten dat Gerard Companjen in beeld is binnen de PVV. Persoonlijk denk ik niet dat er meer partijen mee zullen doen, maar ook dat wordt de komende maanden allemaal duidelijk.

Dat de invulling van de diverse fracties aanmerkelijk gaat veranderen en er dus veel nieuwe gezichten te zien zullen zijn in de gemeenteraad van Twenterand na maart 2018 is echter zeker. De VVD krijgt een volledig nieuwe fractie en binnen de CDA fractie komen er beslist ook een groot aantal wijzigingen. Raadslid Wessels heeft er drie termijnen opzitten en volgens de regels van het CDA moet je dan plaatsmaken. In uitzonderingssituatie, bijvoorbeeld als je exceptionele kwaliteiten bezit of de partij heeft een chronisch gebrek aan kandidaten, kan een partij dispensatie voor zo'n persoon aanvragen. Ik ga hier niets zeggen over de kwaliteiten van Bertus Wessels en zeker niet of deze exceptioneel zijn, maar in 2014 werd hij door zijn eigen partij echter wel op een onverkiesbare plek gezet. Dat Bertus zelf graag wil doorgaan is geen verrassing. Rolf te Velde gaat in een andere gemeente wonen en kan daarom geen raadslid in Twenterand blijven en ook van Jeroen Klinkhamer en Bas Tinselboer vraag ik mij af of zij zich weer verkiesbaar stellen. Van Jan Kuilder krijg ik nog geen hoogte, maar ik zie hem wel als wethouderskandidaat voor het CDA maar vraag mij af of hij raadslid zal blijven. Ook binnen GBT verwacht ik wel wat mutaties en Albert Engels zal het nu wel voor gezien houden, maar hij kan zeker terug kijken op een imposante carrière binnen de lokale politiek. Bij de ChristenUnie is het de vraag wat de partij gaat doen met Henk Veurink, toch best een stemmenkanon in Den Ham. Ik denk namelijk dat hij nog door wil gaan, maar hoe denkt zijn partij hierover en welke plek wordt dit dan? De raadsleden van de SGP, Marinus Bossers en Henk Dekker laten het achterste van hun tong niet echt zien, maar of zij echt uitkijken naar een samenwerking binnen een fractie met de terugkerende Ben Engberts? Of en hoeveel zetels GroenLinks en de PVV zullen krijgen weet ik natuurlijk niet, maar dat met name de mogelijke komst van de PVV het politieke spectrum kan gaan veranderen is zeker. Of we daar blij mee moeten zijn is voor mij nog maar zeer de vraag, het gaat echter positief bijdragen aan het aantal nieuwe gezichten binnen de raad, om over de PVV toch positief af te sluiten. Er gaat dus qua gezichten zeker wat veranderen, maar betekent dit dan ook dat de politieke kleur gaat veranderen?

Laten de kiezers in Twenterand op 21 maart 2018 alles bij het oude, waarbij de christelijke partijen het voor het zeggen houden, of hebben onze inwoners het lef  te kiezen voor een verandering en kan mijn partij hierin dan een rol spelen? Dat mijn partij dit kan, daar ben ik uiteraard van overtuigd, maar of dit ook gaat gebeuren? De kiezers zijn binnenkort aan zet en ik ga het allemaal vanaf de zijlijn bekijken, maar het zou voor Twenterand beslist niet goed zijn als er niets zou veranderen en alles weer bij het oude blijft. Overigens ben ik zeker geen voorstander van een extreme verandering, maar voor mij is het duidelijk dat Twenterand echt wel meer liberalisme kan gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten