woensdag 19 juli 2017

Twee afgerond en nog één te gaan.

Meer dan een kort berichtje op de site van Delta FM: 'dat door een onjuiste aanname er verkeerde conclusies waren getrokken', zat er kennelijk niet in. De laatste twee woorden van deze korte verklaring waren: ‘Waarvan akte’ en dat was toch best veelzeggend. Helemaal van harte werd deze verklaring kennelijk niet gegeven. Ik heb het onze lokale omroep ook niet makkelijk gemaakt, maar ik had mijn redenen en kennelijk besefte men bij Delta uiteindelijk ook dat zij niet onder een verklaring uitkwamen. Jammer dat Geert de Haan ook niet even persoonlijk contact met mij heeft opgenomen en gereageerd heeft op de mail die ik hem heb gestuurd. Deze verklaring is echter voor mij wel een afdoende reden om hier nu een streep onder te zetten en ik ga er van uit dat de mensen bij Delta er lering uit hebben getrokken.

Ex-wethouder Bert Oudendijk, had voor Martha van Abbema drie politiek heel beladen dossiers achtergelaten en daarvan heeft zij er twee inmiddels met succes afgesloten. De raad heeft op 18 juli j.l. namelijk een nieuwe detailhandelsvisie en een nieuwe subsidieverordening vastgesteld. Allebei lastige dossiers, die de gemoederen lang hebben bezig gehouden. De door het college gepresenteerde detailhandelsvisie werd dan wel door de raad aanzienlijk aangepast door middel van een amendement en een motie, maar hij werd, aldus  gewijzigd , wel vastgesteld. Voor mijn partij waren dit amendement en deze motie onlosmakelijk met elkaar verbonden en alleen in de combinatie hadden we er vertrouwen in. De duidelijke en strikte manier van handhaven heeft voor mij  de doorslag gegeven om beide stukken niet alleen te steunen maar bewust ook mede in te dienen. De VVD wil ook hier de verantwoordelijkheid tonen maar ook nemen.  Het college heeft de ruimte gekregen in bijzondere omstandigheden maatwerk te leveren.  Op een vraag of in deze bijzondere omstandigheden de raad betrokken zou worden, zag ik de wethouder knikken en dat heb ik opgevat als een toezegging, hoewel dit formeel natuurlijk niet het geval is. Zal ik haar toch nog eens vragen. Door de vaststelling van deze detailhandelsvisie wordt mogelijk een verdere rechtsgang in de zaak tussen twee bedrijven die in Vroomshoop fietsen verkopen voorkomen, maar er blijft wel een ondernemer zitten die er werkelijk niets van begrijpt en dat laatste begrijp ik dan wel weer. De wethouder zou richting deze ondernemer eens een bedrijfsbezoek moeten afleggen er valt volgens mij nog wel iets uit te leggen.

Dat onze gezamenlijke motie (PvdA, VVD en D66) over een onderzoek m.b.t. koopzondagen in Vroomshoop het niet haalde, was weinig verrassend.  Ondanks dat deze motie het niet haalde. zijn er echter wel degelijk stappen gemaakt waardoor ook in Twenterand binnen één of twee jaar over koopzondagen anders wordt gedacht, ook binnen partijen die er nu tegen hebben gestemd. Daar geloof ik dus heilig in. Zou de voorzitter van de raad hierop mogelijk al wat hebben geanticipeerd door aan te kondigen dat deze motie het had gehaald met 15 stemmen voor en zeven stemmen tegen? Overigens betwijfel ik of de politieke kleur bij het niet opnemen van een pilot over koopzondagen in deze visie een rol heeft gespeeld, zoals door de wethouder werd aangegeven. Ik ben van mening dat de religieuze overtuiging hierbij de doorslaggevende rol heeft gespeeld. Voor mij en mijn partij  geldt dat je politiek en religie strikt gescheiden dient te houden, maar dat is met een college gevormd door CDA, CU en SGP, best lastig voor elkaar te krijgen. 

De algemene subsidieverordening werd eindelijk dus ook vastgesteld en de manier waarop dit dossier zich maar voortsleepte verdient zeker geen schoonheidsprijs. Na de toezegging van de wethouder de raad te betrekken bij het formeel afschaffen van de beleidsgestuurde contractfinanciering (BCF) vanaf 2019, heb ik onze motie hierover ingetrokken. De raad heeft het besluit genomen BCF in te voeren volgens mij ergens in 2013 en zou volgens mij dus ook betrokken moeten worden als er definitief afscheid genomen gaat worden van deze systematiek. Ik heb er vertrouwen in dat de wethouder haar toezeggingen hierover nakomt en dat dit dus ook gaat gebeuren.  Het derde dossier dat deze wethouder heeft meegekregen gaat over de zwembaden, maar daar ga ik nu niet verder op in. Buiten mijn al eerder ingenomen standpunt dat dit van deze drie dossiers verreweg de lastigste gaat worden. Ik ga er echter nog steeds van uit dat we hierover nog in 2018 verder over gaan praten en dit niet opnieuw een verkiezingsitem zal gaan worden. Twee dossiers, na enkele aanpassingen, succesvol afsluiten is een felicitatie waard en dat verdient deze wethouder. Maar of dit derde dossier haar ook succes gaat brengen?  Ik heb er echt een hard hoofd in, maar dat had ik al aangegeven in december 2016.

Nu hebben we dus officieel vakantie en we beginnen weer met elkaar te debatteren ergens in september 2017. Dus tot september even geen blogs over de politiek, tenminste als er politiek geen spannende dingen gebeuren in de vakantie, want dat weet je nooit. Maar twitteren kan ik gelukkig op elk uur van de dag of zelfs van de nacht. Ik ga er echter van uit dat we een politiek rustige periode tegemoet gaan en ik moet u zeggen dat ik er ook wel aan toe ben. Ik wens u allen een fijne vakantie toe of u deze nu thuis doorbrengt of op een andere plek.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten